Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
H&M lanceerde gisteren de eerste unisex-collectie in samenwerking met het Zweedse merk Eytys. De collectie ligt nu in de winkels, omarmt genderneutraliteit en maakt daarmee ook een modestatement.
Unisex design van Eytys
Het merk Eytys is opgericht door twee jeugdvrienden, Max Schiller en Jonathan Hirschfeld. Eytys werd vooral bekend vanwege het typisch Scandinavische design en het centraal stellen van unisex in het DNA van het merk. De oprichters waren samen op vakantie in Japan en droomden van dezelfde schoen: een stevige unisex sneaker geïnspireerd op de modellen die de Amerikaanse Marine droeg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Drie weken later stopten ze met hun eigen baan en begonnen met het produceren van wat ‘Mother’ zou worden, de beroemdste schoen van het merk. De rest is Zweedse modegeschiedenis.
Samenwerking met H&M
Over de vraag waarom Eytys en H&M zo goed bij elkaar passen, zegt Ross Lydon, hoofd van Men’s Design bij H&M: “We bewonderen dat Eytys er een beetje anders uitziet dan wij. Aanvankelijk benaderden wij hen met het idee om een schoenencollectie te creëren. Maar na de eerste brainstorm werd besloten dat een volledige collectie – schoenen, kleding en accessoires – onze klanten in staat zou stellen om de esthetiek en het ethos van het hele merk echt te ervaren. Met deze samenwerking willen we onze klanten een complete look bieden die volledig is gebaseerd op stevige statementschoenen en bewuste proporties, zonder daarbij onderscheid te maken in gender.”
De collectie
In de collectie zien we het kenmerkende design en de ‘Eytys schoen’ natuurlijk terugkomen. Maar de lijn bevat ook nepleren lakjassen, tassen met slangenprint, katoenen sweaters, grafische t-shirts en ruwe denimjeans. “En natuurlijk is er een versie van onze schoen “Mother” in deze capsulecollectie. Het is een iconisch model voor ons en het zou raar zijn om er geen vertolking van op te nemen. Het was zo leuk om nieuwe manieren te ontdekken om de klassieker te veranderen, met nieuwe texturen en nieuwe materialen”, zegt Max Schiller.
De collectie is nu online te koop en er zijn binnen een dag al meerdere items volledig uitverkocht. Je kunt het ook proberen bij de H&M vestigingen in de Kalverstraat (Amsterdam) of Beurstraverse (Rotterdam).