01.12.2017
Online

Green Monday – de zoveelste import ‘koopjes’dag komt er aan

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Dit is het tijdperk van het ongebreideld consumentisme: we weten inmiddels niet meer beter dan dat er bijna elke week een excuus wordt opgetrommeld om ons aan te zetten om meer te kopen. De economie moet natuurlijk wel een opwaartse trend blijven behouden en als we niet blijven kopen maar alleen kijken, kijken komt dat niet goed.

Gelukkig zijn ze in de VS een stuk beter in redenen verzinnen om te kopen, dus komt na Singles Day, Black Friday en Cyber Monday de volgende koopdag al weer langs: Green Monday. Het is de tweede maandag in december, die doorgaans twee weken voor kerst valt.

Gewoon maandag

Die maandag is een punt waarop mensen die Black Friday hebben gemist een tweede kans krijgen en waarbij ze zeker weten dat wat ze bestellen ook voor de kerst gaat aankomen. De dag is origineel bedacht door eBay, omdat het voor de veilingsite de dag was waar ze het meeste omzet maakten.

Op de een of andere manier is die naam gepakt en hebben andere online retailers daar ook weer deals aan vast gehangen, zodat er een soort tweede Cyber monday zou ontstaan waarop mega-omzetten werden gerealiseerd. Prima. Ze doen maar.

Import

Nu gaan de Nederlandse online winkels hier ook op inhaken natuurlijk. Dat betekent dat we het hele weekend van volgende week (Black Friday duurde ook een week hier) weer allerlei kortingen kunnen krijgen. Hoeveel e-commerce bedrijven er aan zullen mee doen is niet helemaal duidelijk op dit moment, want de meeste mensen hebben geen idee wat Green Monday is. 2017 is blijkbaar het eerste jaar dat er meetbaar op gezocht is, dus de ontwikkeling van Green Monday naar het allesverslindende ‘evenement’ dat Black Friday dit jaar is gemaakt is nog wel even van ons verwijderd. Nog heel lang, hopelijk.

Geef gewoon korting

Niet om het een of ander, maar we hebben niet nóg meer verzonnen koopjesdagen nodig waarbij we gebombardeerd worden door retailers die proberen in te haken op een niet bestaande trend, om ons als consumenten nauwelijks interessante kortingen te geven. Als je zo graag aan het einde van het jaar wil verkopen, verlaag dan je prijzen gewoon in december.

Uiteindelijk is korting gewoon korting, dus als een retailer een goede deal heeft maakt het niet uit wat de naam die er achter zit is, maar de marketing er om heen, daar zit toch niemand op te wachten?

[Afbeeldingen © merrvas – Adobe Stock]

Share this post