Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dit is het tijdperk van het ongebreideld consumentisme: we weten inmiddels niet meer beter dan dat er bijna elke week een excuus wordt opgetrommeld om ons aan te zetten om meer te kopen. De economie moet natuurlijk wel een opwaartse trend blijven behouden en als we niet blijven kopen maar alleen kijken, kijken komt dat niet goed.
Gelukkig zijn ze in de VS een stuk beter in redenen verzinnen om te kopen, dus komt na Singles Day, Black Friday en Cyber Monday de volgende koopdag al weer langs: Green Monday. Het is de tweede maandag in december, die doorgaans twee weken voor kerst valt.
Gewoon maandag
Die maandag is een punt waarop mensen die Black Friday hebben gemist een tweede kans krijgen en waarbij ze zeker weten dat wat ze bestellen ook voor de kerst gaat aankomen. De dag is origineel bedacht door eBay, omdat het voor de veilingsite de dag was waar ze het meeste omzet maakten.
Op de een of andere manier is die naam gepakt en hebben andere online retailers daar ook weer deals aan vast gehangen, zodat er een soort tweede Cyber monday zou ontstaan waarop mega-omzetten werden gerealiseerd. Prima. Ze doen maar.
Import
Nu gaan de Nederlandse online winkels hier ook op inhaken natuurlijk. Dat betekent dat we het hele weekend van volgende week (Black Friday duurde ook een week hier) weer allerlei kortingen kunnen krijgen. Hoeveel e-commerce bedrijven er aan zullen mee doen is niet helemaal duidelijk op dit moment, want de meeste mensen hebben geen idee wat Green Monday is. 2017 is blijkbaar het eerste jaar dat er meetbaar op gezocht is, dus de ontwikkeling van Green Monday naar het allesverslindende ‘evenement’ dat Black Friday dit jaar is gemaakt is nog wel even van ons verwijderd. Nog heel lang, hopelijk.
Geef gewoon korting
Niet om het een of ander, maar we hebben niet nóg meer verzonnen koopjesdagen nodig waarbij we gebombardeerd worden door retailers die proberen in te haken op een niet bestaande trend, om ons als consumenten nauwelijks interessante kortingen te geven. Als je zo graag aan het einde van het jaar wil verkopen, verlaag dan je prijzen gewoon in december.
Uiteindelijk is korting gewoon korting, dus als een retailer een goede deal heeft maakt het niet uit wat de naam die er achter zit is, maar de marketing er om heen, daar zit toch niemand op te wachten?
[Afbeeldingen © merrvas – Adobe Stock]
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024