Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is een van de grootste succes-apps van de pandemie: Zoom. Iedereen begon flauwe online pubquizzen met elkaar te doen in tijden van lockdown en het bedrijfsleven gebruikte Zoom om de dagelijkse gang van zaken te laten doorgaan. Dat kon allemaal gratis, zolang je niet langer dan een x aantal minuten videobelde. Nu is dat nog steeds zo, maar komen er wel advertenties in de mix.
Free-to-play
Het is een van de grote manieren waarmee free-to-play-apps hun geld verdienen, namelijk het tonen van advertenties. Bij sommige spelletjesapps moet je zelfs 30 seconden naar reclames kijken om het allemaal ‘gratis’ te houden, want die advertentieruimte wordt verkocht waardoor elke keer tonen geld in het laatje brengt bij de ontwikkelstudio. Op zich een heel goede oplossing, want zo hoef je alleen wat van je tijd op te geven (en moet je zorgen dat je niet beïnvloed raakt door de reclame) en kun je het spel verder toch gratis blijven spelen.
De advertenties in Zoom werken ook ongeveer zo, maar komen niet ineens tussendoor. Het is alleen als je een gesprek eindigt dat er een advertentie wordt getoond en uiteraard alleen als je een gratis account hebt. Er wordt nog gekeken of er nog op andere plekken advertenties komen, maar vooralsnog is het alleen als je je gesprek beëindigt. Op dit moment is het nog een pilot in de browservariant van Zoom.
Advertenties in Zoom
Zoom schrijft: “We hebben zorgvuldig en weloverwogen overwogen hoe we dit proefprogramma voor advertenties kunnen implementeren, en we hebben dit gedaan met als doel de keuze van de gebruiker te garanderen. Gebruikers zien een banner op de Zoom-website met een link die hen naar onze tool voor cookiebeheer brengt.”
“We hebben onze privacyverklaring bijgewerkt om rekening te houden met dit advertentieprogramma. Er is één ding dat we heel duidelijk willen maken: zoals vermeld in onze privacyverklaring, zullen we geen inhoud van vergaderingen, webinars of berichten (met name audio, video, bestanden en berichten) gebruiken voor marketing, promoties of reclamedoeleinden van derden.”
De advertentiepilot loopt in een aantal landen, maar of wij daar één van zijn is onbekend. Ook heeft Zoom niet gezegd hoe lang de pilot loopt en of de pilot zelf nog wel verder wordt uitgerold.
Verder lezen over Online Video
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Social Media22.09.2024