Er werd een tijdje gedacht dat Google’s AI er nog niet klaar voor is, maar Google gaat het toch doen. Het maakt zijn Bard beschikbaar voor meer mensen. In eerste instantie gaat het alleen om mensen die zich bevinden in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar laat dat je niet tegenhouden.
Google wil graag dat meer mensen Bard uitproberen en het start met de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dat is een slim idee, want Bard zal vooral heel goed zijn in de Engelse taal. Wil jij het echter ook proberen, dan is dat niet onmogelijk. Je kunt je namelijk ook opgeven voor de wachtlijst als je van een VPN gebruikmaakt. Hoewel niet alle bedrijven daar altijd even positief over zijn, biedt Google ze zelf ook aan, dus het is zeker een poging waard.
Er wordt gedacht dat Google misschien wat te snel is met de aankondiging en uitrol van zijn AI, omdat het bang zou zijn voor de macht en de snelheid waarmee ChatGPT groeit. Of dat zo is, dat kunnen nu meer mensen ervaren, maar Bard komt er toch echt aan. Aan de ene kant is het erg snel na ChatGPT, aan de andere kant weet een gigantisch, machtig bedrijf als Google natuurlijk heel erg veel over kunstmatige intelligentie. Het implementeert het immers al vele jaren in de grote verscheidenheid aan zijn producten.
ChatGPT groeit ondertussen maar door. Het ene na het andere bedrijf gebruikt het achterliggende raamwerk GPT-4 als basis voor eigen AI-bots. Denk aan Snapchat met zijn My AI, maar ook Microsoft met zijn zoekmachine Bing. ChatGPT zelf zou 100 miljoen actieve gebruikers hebben per maand. Google heeft natuurlijk nog veel meer maandelijks actieve gebruikers op bijvoorbeeld zijn zoekmachine, maar hoe gaan mensen Bard vinden? Het komt natuurlijk na de ‘showsteler’ ChatGPT. Maar toch, als Bard heel erg goed is en bijvoorbeeld op slimme manieren kan worden geïmplementeerd in de zoekmachine, dan kan dat alsnog grote veranderingen teweegbrengen in de wereld.
Op dit moment doet bijna elk grote bedrijf wel iets met AI. Gisteren meldden we nog dat Adobe zijn Firefly-AI online heeft gezet én dat het waarschijnlijk geïmplementeerd zal worden in Photoshop en andere Creative Cloud-programma’s. Dat belooft nog spannend te worden. Veel AI-tools zijn nu beschikbaar als losse tools om mee te spelen en in te experimenteren. Bedrijven waarschuwen ook steeds dat ze zeker niet volledig betrouwbaar zijn en fouten maken. Hoe zit dat als dit soort slimmigheden straks ingebakken zitten in software die we al jaren gebruiken?
Het kan zomaar zijn dat Bard hierop het antwoord gaat zijn. Google ligt natuurlijk onder het vergrootglas als het om innovatie in zoekmachines gaat, dus het zal heel voorzichtig te werk moeten gaan wil het AI in zijn zoekmachine zetten op zo’n openbare manier als Microsoft het met Bing wil doen. Maar ja, dan komen we toch weer terug op die angst voor de concurrentie: laat Google zich straks toch kennen omdat het de druk voelt van ChatGPT, of wandelt het gewoon op zijn eigen tempo, zeker stellend dat de tech goed werkt en betrouwbaar is, voordat het in de ‘kennisbank’ van de wereld wordt gezet?