Internationale Vrouwendag staat elk jaar op 8 maart in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld, meestal aan de hand van een specifiek thema.
Google komt dit jaar rondom deze Internationale Vrouwendag met een speciaal event onder de naam ‘eerste van velen’ (First of many – zie video) wat ingaat op zowel ‘geschiedenis makers’ als alle vrouwen die in hun voetsporen treden.
Zowel in politiek, wetenschap, sport, kunst en het bedrijfsleven hebben vrouwen in de loop van de geschiedenis de samenleving vooruit geholpen. Ook het afgelopen jaar heeft de wereld kennis kunnen maken met vrouwen die de hindernissen van hun tijd wisten te overwinnen, en deden wat nog nooit eerder was gedaan. Bij elkaar genomen laten deze vrouwen en iedereen die zich vandaag de dag inzet een opmerkelijk erfgoed na voor de komende generaties.
Op deze Internationale Vrouwendag organiseert Google in samenwerking met Women Inc, Black Ladies Talk en Shopify, een speciaal online event voor ondernemers met gratis inspiratiesessies en workshops. Tijdens het event, genaamd ‘Bloei’, draait het om het delen van kennis en uitwisselen van ervaringen. Zo vertellen een aantal succesvolle vrouwelijke ondernemers waaronder Chantal Janzen (&C), Rahma el Houden (MAS Dienstverleners), Marielle Smit (MME Hospitality) en Emilie Sobels (#Workmode) hun persoonlijke verhaal.
Tijdens de workshops kun je onder andere leren hoe je een webshop opzet en hoe je jouw digitale vaardigheden verbetert.
#IamRemarkable is een wereldwijd Google-initiatief dat ernaar streeft iedereen, met name vrouwen en ondervertegenwoordigde groepen, in staat te stellen hun prestaties op de werkplek en daarbuiten te vieren. Regelmatig worden er workshops georganiseerd en tot op heden heeft #IamRemarkable 185.000 deelnemers en 800 bedrijven in meer dan 150 landen bereikt.
Het is al langer mogelijk om aan te geven of een bedrijf is opgericht of wordt geleid door vrouwen. In Google Mijn Bedrijf kun je als ondernemer kenmerken aanvinken die worden weergegeven bij jouw Google-vermelding op Maps of Zoeken. Labels als ‘afhalen mogelijk’, ‘bezorging’ of ‘gezinsvriendelijk’. Bedrijven kunnen zich op deze manier ook presenteren als ‘geleid door vrouwen’. In Nederland hebben duizenden bedrijven dit in Google Mijn Bedrijf al aangegeven.
(c) Alle gebruikte afbeeldingen en video zijn eigendom van Google.