Goed nieuws voor mensen die graag snel werken en zo min mogelijk handelingen willen verrichten om op de gewenste webpagina uit te komen: Google gaat namelijk de shortcut .new uitbreiden naar andere websites. Door deze extensie achter een woord of naam in de adresbalk te plakken, word je meteen doorverwezen naar een pagina van die website waarop je een ‘actie’ kunt verrichten. Minder klikken dus.
De shortcut bestond al voor services van Google zoals Google Docs, Slides en Sheets. Je kunt dus simpelweg docs.new intypen in de adresbalk en er wordt meteen een nieuw Google-document geopend. Vanaf 2020 wordt deze functie ook beschikbaar voor websites van andere bedrijven en organisaties. Zij kunnen hun bezoekers dan ook direct doorverwijzen naar een actie op hun site met de extensie .new.
Vorige week heeft Google de extensie al gelanceerd voor tien nieuwe domeinen. Zo hanteert Spotify de shortcut playlist.new voor het aanmaken van een nieuwe playlist. Andere websites die de shortcut gebruiken zijn eBay met Sell.new, en ook op Canva en Bitly kun je de shortcut gebruiken.
Vanaf 2 december kan iedereen zich aanmelden om een .new domein te registreren. In januari gaat Google de eerste aanvragen goedkeuren. Bezoekers die gebruik maken van deze nieuwe domeinen moeten direct doorverwezen worden naar de ‘actie’, anders wordt de shortcut weer verwijderd.
Eigenaars van merknamen die een .new domein willen vastleggen, kunnen dat tot 14 januari doen. Vanaf 2020 kan iedereen een .new-domein registreren zonder zich aan te hoeven melden. De kosten van de domeinen variëren per hostingpartij waar je het domein koopt.
[Fotocredits © Egor – Adobe Stock]