19.12.2014
Online

Google gaat Amazon achterna met koop-knop

By: Dominique Dewitte

BlogOnline

Google speelt met het idee om een koop-knop en leveringen binnen 2 dagen aan te gaan bieden via Google Shopping. Het bedrijf wil
meer internetgebruikers overtuigen Google te gebruiken bij de plannen voor een online aankoop. Momenteel surfen veel consumenten rechtstreeks naar sites als Amazon en eBay als ze op zoek zijn naar een bepaald product.

Met de koop-knop wil Google het gemakkelijker maken voor internetsurfers
om rechtstreeks vanuit de zoekresultaten van Google Shopping met één klik een product te bestellen. Klanten hoeven daarvoor slechts één keer hun creditkaartgegevens in te vullen. Amazon biedt in zijn advertenties al langer een gelijksoortige functie aan.

Google Shopping zou ook aan online-handelaars willen voorstellen om promotie te maken voor een levering binnen de 2 dagen. Dat is niet zo snel als Amazon, dat bestellingen binnen één dag thuisbezorgt aan klanten die een abonnement op Amazon Premium nemen. Bij de nieuwe dienst van Google zou een dergelijk abonnement niet nodig zijn.

Online winkeliers niet erg happig

Het is echter nog niet duidelijk of die nieuwe functies er wel komen.
The Wall Street Journal bracht het nieuws over de Google-innovaties, terwijl Google zelf alle commentaar weigerde.

Het bedrijf is nog in onderhandeling met online-handelaars. Deze zouden volgens bronnen van de krant vrezen dat het plan van Google een sterkere prijsconcurrentie zou creëren. Bovendien willen ze
de controle over de shopping-ervaring niet kwijt raken.

Indien Google de koop-knop zou invoeren, krijgt het internetbedrijf ook waardevolle informatie over de identiteit van de consumenten die na een blootstelling van een advertentie tot een aankoop overgaan. Daardoor zou ook de prijs van advertenties de hoogte kunnen ingaan.

De voorbije jaren gebruikt een steeds kleiner wordend aandeel van de online shoppers Google als eerste bron van informatie over prijzen en producten. Vijf jaar begon nog 24 procent zijn zoektocht op Google, tegenover slechts 18 procent op Amazon. Dit jaar gebruikte in Amerika 39 procent van de consumenten meteen Amazon om een product te vinden, terwijl nog slechts 11 procent eerst op Google keek.

Eric Schmidt, chief executive van het internetbedrijf,
beschreef Amazon ooit als de grootste zoekrivaal van Google.

Overigens zal Google de consumenten ook nog moeten overtuigen dat het
correct omgaat met hun bank- en creditkaartgegevens. Volgens een onderzoek van Bizrate Insights vertrouwt 45 procent van de consumenten Amazon met financiële gegevens, maar Google haalde slechts een score van ongeveer 13%.

Share this post