Update 15 december. Google Backstage blijft langer open dan oorspronkelijk gepland. Nog tot Safer Internet Day, op 6 februari 2018, kunnen spelers naar Amsterdam komen om spelenderwijs meer te leren over Google, data en privacy.
Rachid Finge van Google Nederland hierover: “Zodra we een week openstellen voor inschrijvingen, zit die haast onmiddellijk vol. Reden genoeg voor ons om Google Backstage langer open te houden, zodat we meer spelers en YouTube Creators kunnen ontvangen. Safer Internet Day op 6 februari is de perfecte laatste dag voor Google Backstage.”
Origineel bericht:
Heb jij jezelf altijd al afgevraagd wat er bij Google achter de schermen gebeurt? Dan is dit iets voor jou. Volgende week opent in Nederland een nieuwe, interactieve game in Amsterdam: Google Backstage.
Privacy is een belangrijk, maar soms ook een erg droog onderwerp. Daarom willen ze met Google Backstage in een leuke en speelse setting de aandacht vragen voor privacy. Hiermee krijgt de Privacy Tour van de afgelopen lente een passend vervolg.
Bij Google Backstage kruip je met je vrienden voor één dag in de huid van Google en help je 4 fictieve gebruikers in hun dagelijks leven. In de rol van Google beveel je hen de leukste YouTube-video’s aan, wijs je ze de snelste weg op Google Maps en vind je de antwoorden op hun vragen in Google Zoeken.
Ondertussen leer je wat Google doet met je gegevens en hoe die de producten van Google beter maken voor jou. Aan het eind van het spel kun je de Google Privacycheck doen, waarmee je zelf bepaalt welke gegevens Google gebruikt om jouw ervaring te personaliseren.
De officiële lancering van Google Backstage is op 14 november. Een dag later, op de 15e, gaat Backstage open voor het publiek. Google Backstage zit in TQ, aan de Singel in Amsterdam. Iedereen kan zich gratis inschrijven via deze website, waar ook meer te vinden is over onder andere de openingstijden. Google Backstage is nog tot het eind van het jaar elke dag geopend.
Google Backstage is gemaakt in samenwerking met Sherlocked, dat wereldwijd bekendstaat als één van de beste bouwers van interactieve games en ervaringen.
Pim van der Feltz, Directeur, Google Nederland: “Bij Google kun je als gebruiker eenvoudig je privacyvoorkeuren opgeven door middel van de Privacycheck. Om die onder de aandacht te brengen hebben we in de eerste helft van het jaar een grote Privacy Tour gedaan, die we nu voortzetten door middel van Google Backstage: een locatie waar iedereen in een game kan ervaren hoe Google met gegevens omgaat en hoe makkelijk de Privacycheck werkt.”