De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vanmorgen vroeg werd officieel bekend gemaakt dat de Google Assistent nu ook in Nederland beschikbaar komt. Ergens de komende dagen kan jij als Android- of iOS-gebruiker de nieuwe app gaan downloaden. De rest van Nederland heeft lang op dit moment zitten wachten. Kort na de bekendmaking stromen de persberichten binnen van alle grote merken die aan de slag gaan met de Google Assistent.
Boodschappen doen via de Jumbo of Albert Heijn. De beste deals vinden via Marktplaats. Een nieuwe vlucht zoeken via KLM. En shoppen bij bol.com. Het is nu allemaal mogelijk. En er gaat echt nog veel meer volgen. Voice Search was al een van de grote trends voor 2018. En met deze nieuwe app van Google maken we een flinke stap voorwaarts op dit gebied. Hieronder kort de info over alle bovengenoemde bedrijven. Maar alles lijkt erop dat dit echt het begin is van een nieuwe revolutie, die van spraak gestuurde communicatie met de verschillende apps op je smartphone. Dit was al mogelijk met bijvoorbeeld Siri, maar doordat Google de Assistent open heeft gesteld via het het ontwikkelaarsplatform Actions on Google hebben een groot aantal Nederlandse merken nu al zo’n Action on Google gebouwd. En die gaan er nog veel meer volgen.
Praat met Jumbo
Jumbo lanceert in de Google Assistent een handige boodschappen-app waarmee klanten hun boodschappen makkelijk kunnen inspreken en bestellen. Met behulp van geavanceerde voice-technologie kunnen digitale boodschappenlijstjes opgesteld en aangevuld worden. Vorig jaar al introduceerde Jumbo een inmiddels veelgebruikte spraakoptie in de bestaande mobiele app.
Maar daar wordt nu ook de Google Assistent aan toegevoegd. Je kan de benodigde producten inspreken voor je het weer vergeten bent. Het enige wat je hoeft te doen, is Jumbo aanroepen in de Google Assistent door “Praat met Jumbo” te zeggen. Zodra dat gebeurd is, kun je de app openen en beginnen met inspreken: ‘Appels, kaas, rode wijn, spaghetti…’
Zoeken naar de juiste KLM-vlucht
Ook KLM lanceert vandaag haar nieuwste digitale service op de Google Assistent. KLM-klanten kunnen nu met spraakgestuurde opdrachten in het Nederlands eenvoudig vluchten kunnen zoeken.
De nieuwe KLM-service is sinds vandaag ook beschikbaar in het Engels. KLM is hiermee wereldwijd één van de eerste bedrijven die dienstverlening op dit stembedieningsplatform in meerdere talen aanbiedt. KLM’s slimme assistent BB, kort voor Blue Bot, helpt consumenten in de zoektocht naar een geschikte KLM-vlucht. Wanneer de gewenste vlucht gevonden is, stuurt BB de gebruiker een link, waarmee de vlucht direct kan worden geboekt op KLM.com.
“Spraaksturing gaat de wereld in rap tempo veranderen. De consument vindt en gebruikt voice-toepassingen steeds vaker in het dagelijks leven. KLM wil aanwezig zijn op de platformen waar haar klanten zijn, en dat betekent automatisch ook op een platform als de Google Assistent. Het zoeken van KLM-vluchten via spraakgestuurde opdrachten in verschillende talen is daarin een volgende strategische stap,” aldus Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM.
De beste deal van de dag bij Mediamarkt
De beste aanbiedingen bij MediaMarkt zijn vanaf vandaag ook te vinden met behulp van je stem. Zodra ook jij de Google Assistent op je telefoon hebt kan je vragen naar de aanbieding van de dag en MediaMarkt toont de beste aanbieding, waarna je het product direct kunt bestellen.
Niet alleen de beste aanbiedingen, ook de openingstijden en route naar elke vestiging van MediaMarkt zijn met de Google Assistent in een handomdraai gevonden. Spraakgestuurd zoeken bespaart mensen tijd en wint snel aan populariteit.
De spraakgestuurde functionaliteit van MediaMarkt benut nog maar het topje van de ijsberg van wat Google Assistent allemaal kan. MediaMarkt ziet kansen in het uitbreiden van deze functionaliteit, maar wil de consument vooral meenemen in de nieuwe wereld van Smart Home. In die wereld zijn alle apparaten in huis met elkaar verbonden en onder meer te bedienen met spraakopdrachten.
Buienradar en RTL Nieuws spraakgestuurd
Ook RTL introduceert in samenwerking met Google een geheel vernieuwende gebruikerservaring voor de kijkers, volgers en gebruikers van de verschillende RTL-platformen; spraakbesturing. Gebruikers kunnen nu de platformen van Buienradar en RTL Nieuws met hun stem kunnen aansturen. Met spraakbesturing maakt RTL het Nederland nu nog gemakkelijker om op de hoogte te zijn van het gesprek van de dag, waar en wanneer dan ook. Het is nu niet meer nodig om de apps handmatig te openen en er doorheen te bladeren.
Activeren is heel simpel: je hoeft bijvoorbeeld alleen te zeggen ‘Vraag Buienradar of het gaat regenen in Roosendaal’ en je krijgt de gesproken regenverwachting voor jouw locatie via de smartphone of tablet te horen. Buienradar biedt gebruikers ook antwoord op vragen over het weer vandaag, is er muggenoverlast of zijn er pollen in de lucht voor jouw locatie.
Voor de actualiteit in eigen land en de rest van de wereld brengt RTL Nieuws je elke werkdag op de hoogte. De updates zijn gemakkelijk te beluisteren door het commando ‘Oké Google, luister naar de RTL Nieuws Update/RTL Z Update/RTL Nieuws Sport Update’ te geven.
En bij de release van Google Home verwacht RTL ook Videoland snel te integreren. In combinatie met de koppeling met Chromecast zal de gebruiker van Videoland met slechts zijn stem de opdracht kunnen geven om een video direct op zijn TV af te spelen.
Ook Albert Heijn en bol.com bereikbaar via de Google Assistent
Albert Heijn en bol.com, beide dochterondernemingen van Ahold Delhaize, zijn vanaf nu ook bereikbaar via de Google Assistent. Of je nu op zoek bent naar een mooi cadeau of een lekker recept, bol.com en Albert Heijn adviseren en inspireren via de Google Assistent.
Praat met bol.com
Door de Google Assistent te openen en ‘praat met bol.com’ te zeggen, kan bol.com je helpen om een cadeau te vinden. Ook is de bol.com dagaanbieding hier te horen. De pilot met de Google Assistant is voor bol.com een eerste stap in de ontwikkeling van stemgestuurd online winkelen.
Kook- en boodschappenhulp
Bij Albert Heijn draait het al 130 jaar om de vraag: hoe maken we boodschappen doen en koken makkelijker. De Google Assistent vertelt je binnen een paar seconden wat er in de bonus is, welke gerechten je kunt maken met kip en aubergine en voegt een pak melk zo toe aan je boodschappenlijstje in de Appie app. De toepassing van de Google Assistent sluit naadloos aan bij de toekomstverkenning ‘Appie Tomorrow’ – een boek over de toekomst van de foodretail. Andere recente voorbeelden van innovaties om het boodschappen doen en koken een stuk makkelijker te maken zijn het persoonlijke boodschappenlijstje, tap to go en de supersnelle bezorgservice Rappie.
Toekomst
Duidelijk is dat alle grote bedrijven en merken bezig zijn met spraak gestruurde communicatie. Hierboven is pas de eerste batch bedrijven die er actief en i.s.m. Google mee aan de slag zijn gegaan. Maar er gaan er natuurlijk nog veel meer volgen. Wat is een functie die jij graag beschikbaar ziet komen? Laat het hieronder in de reacties weten.
Verder lezen over AH
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceNieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurNieuws27.10.2023
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn
Lifestyle27.11.2020
We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst
Advertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienNieuws26.06.2019
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam
Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stadVerder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Verder lezen over Voice Search
Nieuws16.04.2021
Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem
Marketing04.09.2019
Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact
Videomarketing blijft het goed doenSearch18.06.2019
Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant
Technology13.03.2019
Wat moeten we toch met spraakassistenten?
Technology28.12.2018
Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten
Coffee corner03.09.2018
Viral: Voice Control in jouw Smart Home niet altijd handig
Technology10.08.2018
Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home
Bixby, Spotify en AKG speakersOnline03.08.2018