De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie meer nodig, het is dé meest gebruikte web analytics tool. Mocht je onderstaand bericht voorbij hebben zien komen in Google Analytics dan is het tijd om actie te ondernemen.
“We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen.”
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee. Door middel van o.a. machine-learning gaat GA4 je nog beter helpen om je data te begrijpen en te vertalen naar belangrijke inzichten. Benieuwd wat er nog meer veranderd is? In dit blog leg ik je de grootste verschillen uit en de voor- en nadelen.
Tip: Mocht je een kijkje willen nemen dan heeft Google een demo account beschikbaar, nu ook voor Google Analytics 4: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount.
Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics en (GA4)?
1. Verbeterd data model
Om Google Analytics 4 (GA4) goed te begrijpen is het belangrijk om te weten wat er onder de motorkap aangepast is. Het grootste verschil zit hem namelijk in de manier waarop Google Analytics 4 de website meet. Google Analytics 4 maakt gebruik van het event-driven datamodel.
Universal Analytics (de ‘oude’ Google Analytics) meet op basis van het session-based data model. Deze sessies zijn gekoppeld aan gebruikersdata (user data) die werd verzamelt vanuit cookies en browserinstellingen. Doordat er steeds meer websites en apps ‘single page’ zijn is deze manier van meten niet meer de beste manier om data te vergaren.
Het event-driven datamodel dat Google Analytics 4 gebruikt koppelt sessies en paginaweergave los van elkaar. Google Analytics 4 meet een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft. Hierdoor is de data een stuk accurater.
Er zijn een aantal events die al standaard doorgemeten worden in Google Analytics 4 zoals scroll-diepte, paginaweergaven
video-engagement, uitgaande klikken, downloads en het gebruik van ‘site search’ (gebruik van de eventuele zoekbalk op je website).
Let daarom ook goed op als je via Google Tag Manager doelen meetbaar wil maken, dat gaat namelijk nu anders dan voorheen!
2. Nieuwe rapporten en gebruikersinterface (UI)
De interface is veranderd en zal in het begin even wennen zijn. Zo zijn er binnen Google Analytics (GA4) een aantal statistieken niet meer inzichtelijk zoals het bouncepercentage en zijn het aantal standaard rapporten flink gedaald. Van de 150 beschikbare rapporten in Universal Analytics zijn er nu nog (maar) ca 30 over. Volgens Google geven deze nieuwe rapporten een beter inzicht in de customer journey.
Tip: Google heeft tevens een handige walkthrough van Google Analytics 4:
3. Cookies en data-analyse – klaar voor de toekomst!
Doordat er steeds meer ‘third-party’ cookies geblokkeerd gaan worden door browsers wordt het lastiger om een een gebruiker te volgen op het internet. Door het upgraden naar Google Analytics 4 (GA4) ben je voorbereid op een cookie-less world. Door middel van machine learning zal GA4 deze data zo goed mogelijk proberen aan te vullen. Hetzelfde geldt voor de privacy van de gebruikers. Binnen Google Analytics 4 (GA4) is het mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarbij de gegevens van een bezoeker kan worden verwijderd. Ook deze data wordt aangevuld door machine learning.
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
- Crossplatform/device tracking op basis van user-ID en Google signalen
- GA4 bevat Machine Learning: hierdoor is Google in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data aan te vullen
- Geavanceerde analyse rapporten in de Analysehub zijn beschikbaar voor iedereen (voorheen alleen voor GA360 gebruikers)
- Gratis verbinding met BigQuery: toegang tot de raw GA4 data
- Anonimisering van gegevens: GA4 anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers
- Future proof doordat GA4 zoveel mogelijk data verzameld zonder cookies of andere ID’s (cookieless tracking)
- Automatische tracking voor bepaalde soorten events
- Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk eenvoudiger
- Nieuwe reeks betrokkenheidsstatistieken zoals engaged sessions, engagement rate, engaged sessions per user en engagement time
- Geen datalimiet, behalve op het aantal gebeurtenissen dat je kan tracken
Wat zijn de nadelen van Google Analytics 4?
- Je neemt GEEN historische data mee als je overstapt naar GA4
- Rapporteren en analyseren van data is anders
- Conversietracking zal opnieuw ingesteld moeten worden
- Geen inzicht in data vanuit Google Search Console (en vele andere externe tools)
- Er kunnen (nog) geen weergaven aangemaakt worden zoals in Universal Analytics
Upgraden of niet?
Wij verwachten niet dat Universal Analytics op korte termijn vervangen gaat worden door Google Analytics 4 maar het is wel duidelijk dat Google Analytics 4 de toekomst is van web analytics. Wij adviseren daarom om een nieuwe property aan te maken in plaats van je huidige property om te zetten naar Google Analytics 4 (GA4), dit heeft als voornaamste reden dat Google Analytics 4 er visueel anders uitziet en dat de meetbaarheid anders ingeregeld moet worden. Het upgraden van je huidige property kan namelijk altijd nog. Zo kun je je ‘oude’ Universal Analytics property nog prima naast je Google Analytics 4 property gebruiken. Je kunt de data niet overzetten als je een nieuwe property aanmaakt dus onze tip is om zo snel mogelijk een GA4 property aan te maken en data te gaan vergaren. Kortom, ga er mee aan de slag en je bent er binnen no-time aan gewend.
Hulp nodig met Google Analytics 4?
Wees voorbereid op de toekomst van web analytics en ga aan de slag met Google Analytics 4. Mocht je met Google Analytics 4 aan de slag willen gaan en heb je hulp nodig? De specialisten van Pure Internet Marketing helpen je graag verder.
Deze blogpost is geschreven door Casper van Maanen, Pure Internet Marketing.
[Fotocredits – iLee © Adobe Stock]
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Marketing31.07.2018
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024