Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Google gaat binnenkort Chrome aanpassen met technologie die de meest irritante advertenties op websites gaat wegstrippen, zo zeiden ze gisteren volgens Adage. Het gaat om de eigen adblock-functie, waar al geruchten over rondgingen.
Uitgevers kunnen zien wat voor impact dat op ze heeft, want Google levert er meteen een tooltje bij dat “The Ad Experience Report” heet en elke website een score geeft en daarbij specifiek laat zien welke advertenties onder de categorie ‘irritant’ vallen.
Wat is allemaal irritant volgens Google? Popups, advertenties die knipperen, van kleur veranderen of die gebruikers dwingen om meerdere seconden te wachten totdat ze door kunnen naar de content die ze wilden zien.
Beter voor iedereen
De verandering is aangezwengeld door de Coalition for Better Ads, waar naast Google ook Facebook en allerlei andere belangrijke advertentiepartijen in zitten. Ze hopen dat het ingebouwde filter er voor zal zorgen dat minder mensen een adblocker zullen installeren en/of gebruiken.
Op mobiele apparaten (die steeds meer gebruikt worden voor alles) is het gebruik van adblockers nog te overzien met een gebruikerspercentage van 1 procent voor adblockers. Op desktop zit het al op bijna 20 procent en als dat ook op mobiel gebeurt gaat het veel inkomsten schelen voor uitgevers.
Betaald blokkeren
Een andere optie die Google gaat inbouwen zal misschien minder goed vallen: de mogelijkheid om voor een geldbedrag een advertentie-vrije pagina te krijgen. Dat wordt dan betaald via Google Play, dus daar krijgt Google dus ook een klein percentage van. Wie er ook wie betaalt, Google zit er altijd tussen.
Als Google dit wil doen betekent dat ook dat ze een manier hebben om adblockers van derde partijen uit te schakelen of in elk geval te omzeilen en dat zou dus wel betekenen dat het hele advertentie-ecosysteem straks door Google heen loopt en je er ook niet meer aan zult kunnen ontsnappen. Aan de andere kant: waar een advertentie is, komt er een manier om die te omzeilen, dus de dans tussen adverteerders, bezoekers en adblockers zal nog niet afgelopen zijn.
Wanneer de verandering in Chrome gaat komen is niet duidelijk, maar het zou zomaar eens kunnen betekenen dat alternatieve (en heel competente) browsers opeens een stuk populairder gaan worden. Wordt vervolgd.
[Header © asnidamarwani – Fotolia]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024