Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als ondernemer of sales medewerker binnen een onderneming is één van je belangrijkste taken om te zorgen dat je klanten vindt, houdt en kunt blijven aantrekken in de toekomst. Spreekt vanzelf. Dan is het wel raar dat juist dit aspect van ondernemen niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. De val is altijd dezelfde: het loopt lekker, er is veel te regelen om de bestaande klanten te voorzien van product of dienst en dan wordt het aantrekken van nieuwe klanten niet door iedereen als zo belangrijk geacht.
Een effect dat dan kan optreden is dat er allerlei processen in een bedrijf zijn die het aantrekken van nieuwe klanten niet makkelijker maar juist moeilijker maken. Dan hebben we het niet alleen over een effectievere aanpak van marketing (al is dat vaak ook een struikelblok) maar ook over de aanpak van de huidige klanten. Tevreden klanten zijn je primaire word-of-mouth marketeers en die zijn dus extreem belangrijk. Iedereen praat graag over de klant voorop zetten, maar doe je dat ook echt als bedrijf? Als het lastig is om nieuwe klanten aan te trekken is het vaak verstandig om te kijken hoe happy je bestaande klanten zijn en vooral ook te kijken hoe je hun ‘customer experience‘ beter kunt maken.
Goed georganiseerd verkoopt écht beter
Dat heeft vaak met service te maken, maar ook met organisatie. Als de verschillende onderdelen van je klanten-apparaat niet goed samenwerken krijgen klanten al snel het idee dat ze nummers zijn en voelen ze zich niet serieus genomen. Niets zo irritant dan gebeld hebben met een bedrijf voor een issue en drie dagen later doodleuk opgebeld worden om te kijken wat ze nog voor je kunnen doen, om maar een voorbeeld te noemen.
Dat soort blunders zijn makkelijk te voorkomen door je klantcontact goed te organiseren. Een duidelijke workflow in een CRM (Customer Relationship Management) tool helpt daarbij, want het zorgt dat er in elk geval een duidelijk log is van wie met wie heeft gecommuniceerd en waarover. Dat verlaagt het risico dat je een ongemakkelijk gesprek of mailwisseling hebt met ongeveer 95 procent. Niet alleen maakt het communiceren met je klanten makkelijker, de sales meetings worden ook een stuk prettiger en sneller. Als iedereen weet wat ‘de status’ is van projecten, acties en campagnes verspil je niemand’s tijd en kan sales doen waar ze goed in zijn.
Minder rompslomp
Over tijd verspillen gesproken: in een klein bedrijf is de administratie ook vaak moordend voor de productiviteit. Offertes, facturen, het zijn allemaal dingen die belangrijk zijn maar die maar al te vaak vanuit een standaard Word-template worden gemaakt. Dat gaat een keer copy/paste fouten opleveren met alle ellende van dien, om nog maar te zwijgen van het aanpassen van zaken als algemene voorwaarden in alle versies. Het is gedoe, en dat is met een goed softwarepakket allemaal automatisch gedaan. Je wil een koppeling tussen klant, offerte, opdracht, afhandeling en uiteindelijk factuur die alle gegevens uit dezelfde bron haalt. Dat gaat niet alleen sneller, het levert ook minder verloren tijd op aan het herstellen van fouten.
Dat klinkt allemaal fantastisch, maar het is niks waard als het pakket dat je kiest onhandig in het gebruik is. Zeker als klein bedrijf moet je snel aan de slag zijn. Idealiter kun je een pakket in gebruik nemen zonder de helft van het personeel een week op cursus te moeten laten gaan. Er is geen tijd om alles uit te zoeken en als er geen technische kennis is wil je dat er allemaal niet bij hebben. Als een CRM-pakket zijn werk goed doet worden alle processen in een bedrijf makkelijker, zonder dat het extra tijd kost. Overleg, coördinatie, overdracht: het kost allemaal minder tijd en er is minder kans op fouten. Dat is wat je wilt en dat is wat een goed CRM-pakket je zou moeten geven. Hoogste tijd dus om te gaan investeren, want de geldende wijsheid is dat een goed gekozen pakket je voor elke euro die je uitgeeft meer dan het achtvoudige terugverdient!
Als je benieuwd bent naar wat er komt kijken bij het integreren van een CRM-pakket in de workflow bij jouw bedrijf, check dan deze gratis trial van Teamleader en kijk of het bij je past.
[Afbeeldingen © Pexels]
Verder lezen over App
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Mobile23.05.2024
Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd
Mobile22.05.2024
WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024