31.10.2014
Online

​Generatie Z komt er aan! Maak je website post-millennial beproefd

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Inmiddels is bijna een kwart van de Nederlandse bevolking geboren na 1996. Deze generatie wordt ook wel post-millennials, Generatie Z of iGeneration genoemd. Ze zijn digital natives dankzij het gemak waarmee ze omgaan met digitale technologie. Opgegroeid met internet, iPad en Smartphone. Je kunt maar beter rekening houden met deze kritische, veeleisende doelgroep die de komende jaren volwassen gaat worden.

Vanaf 2020 zijn ze aan zet: de post-millennials. Hoe zorg je dat je aansluiting vindt met je website bij deze doelgroep? Zij die altijd online zijn en bezit niet zo interessant meer vinden. Onderstaand vijf tips om een start te maken:

Data? Het is voor personalisatie, stupid

Deze generatie snapt best dat je als bedrijf data wilt verzamelen. Hoe de houding wordt ten opzichte van die dataverzameling (gaan ze er geld voor vragen?), is nog onduidelijk, maar áls ze toestaan dat data wordt verzameld, dan is dat voor personalisatie. Zo bleek recent uit een klein onderzoek dat jongeren er vanuit gaan dat een online ervaring altijd gepersonaliseerd is. Verzamel je dus data, maar gebruik je het niet voor personalisatie, dan is de strijd bij voorbaat al verloren.

Altijd aan

Het lijkt wat veel, maar de jongere generatie heeft altijd één of meerdere digitale apparaten aanstaan. Dat betekent overigens niet dat ze meer aandacht voor je hebben. De gemiddelde aandachtsspanne is slechts acht seconden. Als je website te traag laadt, dan ben je deze generatie al kwijt. Met andere woorden: ‘altijd aan’ vraagt om andere service level agreements. Daar komt bij dat ze steeds meer apparaten tegelijkertijd gebruiken, namelijk vijf in plaats van drie voor de eerdere generatie Y. Wat betekent dat je online ervaring voor alle andere kanalen geoptimaliseerd moet worden.

Eigendom is niet meer vanzelfsprekend

Met de opkomst van Cloud, muziekdiensten als Spotify of tassenverhuurservice Bag Borrow or Steal is deze trend al ingezet. Eigendom wordt steeds minder vanzelfsprekend voor Generatie Z. Dat betekent dat je je af moet vragen hoe jouw business model in elkaar zit en hoe je tegemoet kan komen aan deze ‘as a service’-trend.

Facebook is zó 2008

De ’traditionele’ sociale media, zoals Facebook, zijn aan deze generatie niet besteed. Dat komt voornamelijk omdat hun ouders inmiddels op deze netwerken te vinden zijn en dat ze daar niet alles met iedereen willen delen.Enerzijds betekent dat dat kleinere netwerken worden opgezocht met een speciale niche, zoals Vine of Instagram. Anderzijds worden anoniemere netwerken gebruikt, zoals Whisper. Wil je dus deze generatie aanspreken? Kijk verder dan Facebook en integreer je eigen website met de sociale netwerken die jouw doelgroep gebruikt. En deel je eigen gemaakte Vine’s of Instagram’s ook op de website, zo spreek je ze direct aan in hun eigen ’taal’.

Wars van financiële onzekerheid

Net als de baby boomers is deze generatie opgegroeid in financiële onzekerheid. In plaats van post-oorlogsjaren heeft Generatie Z te maken met post-financiële crisis. Dat betekent dat deze generatie geen hoge schulden wil. Je weet maar nooit of je ze kunt terugbetalen. Als bedrijf speel je daarop in door niet aan te sturen op kredieten, maar helderheid te geven over de te betalen kosten. Maak je webshop daarom transparant en zorg dat je je richt op de juiste doelgroep met de juiste koopkracht.


Deze blogpost is geschreven door Marten Kruisinga, managing director EPiServer Benelux.

Share this post