Panasonic heeft een designstudio die Future Life Factory heet en die bedoeld is als prototype-fabriek voor toekomstige producten. Die hebben iets bedacht dat bedoeld is om er voor te zorgen dat mensen zich weer kunnen concentreren op hun werk in open-plan kantoren. De consensus is inmiddels dat die namelijk helemaal niet goed zijn voor de productiviteit van mensen en er vooral voor zorgen dat iedereen de hele tijd afgeleid is. De Wear Space zou daarbij moeten helpen.
Als je het ding ziet lijkt het alsof het gewoon oogkleppen zijn. Je weet wel, zoals die bij paarden gebruikt worden. Dat zijn het ook, alleen zijn dit dan wel technologisch verantwoorde oogkleppen, want ze hebben naast een kek stofje ook nog noise-canceling technologie die er voor zorgen dat je niet alleen niet ziet wat er om je heen gebeurt, maar het ook niet hoort. Het effect is ruwweg vergelijkbaar met het hebben van een eigen hokje, maar dan zonder alle waardigheid die daar bij hoort.
Het is prima dat Panasonic dit ding heeft bedacht om de afleiding die de huidige kantoren met zich meebrengen, waarbij opgemerkt moet worden dat ze het heel serieus nemen. Er is zelfs een samenwerking aangegaan met Kunihiko Morinaga, die het Japanse merk Anrealage heeft opgezet. Er wordt zelfs gezegd dat er in samenwerking met externe partners wordt gekeken om het idee achter Wear Space verder uit te breiden.
Misschien bekijk ik het te smal, maar als de ‘digitale nomaden en open office-werkers’ door de mensen waar ze voor werken gedwongen worden om en plein publique aan de slag te gaan en daarvoor dan weer van een bedrijf een oplossing moeten kopen om dat te faciliteren hebben we ergens een heel aantal stappen overgeslagen. Misschien is het een idee om elkaar weer gewoon te scheiden? Er lijkt weinig zo bizar als een open kantoor vol met mensen die elkaar via technologie aan het negeren zijn. Althans, nog meer dan ze nu al doen. De Wear Space is nog niet te koop, dus er is nog tijd om de zaak te redden.
[Afbeeldingen © Panasonic]