De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
We kennen allemaal wel de online advertenties die we te zien krijgen en inderdaad, niet geheel toevallig, passen bij onze laatst bezochte pagina’s en interesses. Gedragsreclames zijn afgestemd op het online gedrag van consumenten en hun verzamelde cookies. Het gedragsgericht adverteren is prijzig. Adverteerders zijn bereid om voor deze reclames meer geld te betalen, omdat de kans groter is dat zijn hun doelgroep hiermee bereiken.
Uit een studie van de Universiteiten van Minnesota, Californië, Irvine en Carnegie Mellon blijkt dat de impact van een gedragsreclame 4% groter is dan een reguliere online advertentie. In het onderzoek werden miljoenen advertenties bij een groot Amerikaans mediabedrijf gevolgd en werd gekeken naar de kosten, impact en opbrengsten.
Grotere impact, veel hogere kosten
Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de impact van gedragsreclames weliswaar 4% groter is, dat staat nog altijd in schril contrast met de veel hogere bedragen die ervoor worden betaald. In 2009 bleek dat adverteerders bereid zijn gemiddeld 2,68 meer te betalen voor gedragsgerichte advertenties. Die veel hogere kosten hebben deels te malen met de ‘ad-tech belasting’ die in de Verenigde Staten betaald moet worden. Dit is een soort premie en voor elke dollar betaal je als adverteerder hiervoor 60 cent aan een tussenpersoon. De onderzoekers vinden het advertentie-ecosysteem bovendien complex en ondoorzichtig. Het blijft onduidelijk hoeveel tussenpersonen precies ontvangen en welke impact de advertenties precies hebben.
Facebook en Google domineren de online advertentiemarkt
Dat Facebook en Google de gedragsgerichte advertentiemarkt domineren, kan bijna geen verrassing zijn. In 2018 waren zij samen verantwoordelijk voor 58% van de Amerikaanse online advertentie uitgaven. In 2015 bleek uit een rapport van Econsultancy dat de inkomsten uit advertenties via online displays, begon te krimpen. Het afgelopen jaar lijkt het erop dat de trend zich, in ieder geval in de V.S., heeft doorgezet. De grootste digitale uitgevers hebben personeel ontslagen en de online advertentiegroei is tot stilstand gekomen.
Michael Zimbalist, de belangrijkste strategie- en innovatieambtenaar bij Philadelphia Media Network LLC, die eerder bij de New York Times werkte, beweert dat de waarde van gedragsadvertenties voor uitgevers altijd verkeerd is weergegeven. “Gedragsgericht adverteren is vanaf de dag dat het voor het eerst werd uitgevonden veel te optimistisch weergegeven als we kijken naar de waarde ervan voor uitgevers en adverteerders,” zei hij.
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024