Online02.06.2019

Gedragsgericht adverteren is duur en levert te weinig op


Volgens Amerikaanse studie

We kennen allemaal wel de online advertenties die we te zien krijgen en inderdaad, niet geheel toevallig, passen bij onze laatst bezochte pagina’s en interesses. Gedragsreclames zijn afgestemd op het online gedrag van consumenten en hun verzamelde cookies. Het gedragsgericht adverteren is prijzig. Adverteerders zijn bereid om voor deze reclames meer geld te betalen, omdat de kans groter is dat zijn hun doelgroep hiermee bereiken.

Uit een studie van de Universiteiten van Minnesota, Californië, Irvine en Carnegie Mellon blijkt dat de impact van een gedragsreclame 4% groter is dan een reguliere online advertentie. In het onderzoek werden miljoenen advertenties bij een groot Amerikaans mediabedrijf gevolgd en werd gekeken naar de kosten, impact en opbrengsten.

Grotere impact, veel hogere kosten

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de impact van gedragsreclames weliswaar 4% groter is, dat staat nog altijd in schril contrast met de veel hogere bedragen die ervoor worden betaald. In 2009 bleek dat adverteerders bereid zijn gemiddeld 2,68 meer te betalen voor gedragsgerichte advertenties. Die veel hogere kosten hebben deels te malen met de ‘ad-tech belasting’ die in de Verenigde Staten betaald moet worden. Dit is een soort premie en voor elke dollar betaal je als adverteerder hiervoor 60 cent aan een tussenpersoon. De onderzoekers vinden het advertentie-ecosysteem bovendien complex en ondoorzichtig. Het blijft onduidelijk hoeveel tussenpersonen precies ontvangen en welke impact de advertenties precies hebben.

Facebook en Google domineren de online advertentiemarkt

Dat Facebook en Google de gedragsgerichte advertentiemarkt domineren, kan bijna geen verrassing zijn. In 2018 waren zij samen verantwoordelijk voor 58% van de Amerikaanse online advertentie uitgaven. In 2015 bleek uit een rapport van Econsultancy dat de inkomsten uit advertenties via online displays, begon te krimpen. Het afgelopen jaar lijkt het erop dat de trend zich, in ieder geval in de V.S., heeft doorgezet. De grootste digitale uitgevers hebben personeel ontslagen en de online advertentiegroei is tot stilstand gekomen.

Michael Zimbalist, de belangrijkste strategie- en innovatieambtenaar bij Philadelphia Media Network LLC, die eerder bij de New York Times werkte, beweert dat de waarde van gedragsadvertenties voor uitgevers altijd verkeerd is weergegeven. “Gedragsgericht adverteren is vanaf de dag dat het voor het eerst werd uitgevonden veel te optimistisch weergegeven als we kijken naar de waarde ervan voor uitgevers en adverteerders,” zei hij.

...

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting