Online17.05.2019

Europese consumentenorganisaties komen in actie tegen AliExpress


Regels zijn onduidelijk

Europeanen bestellen graag bij de Chinese webwinkel AliExpress. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het is bij de gigantische webshop te bestellen. Van potloden tot kleding, telefoons, make-up en elektronica: AliExpress heeft het allemaal. Vaak moet je wel wat geduld hebben, want het kan zomaar een paar weken tot maanden duren voordat je bestelling wordt bezorgd. En dan hoop je maar dat het allemaal goed is en past, want je pakketje retour sturen naar China is een hoop gedoe.

De Consumentenbond komt, samen met nog vijf Europese consumentenorganisaties, in actie tegen AliExpress. Verkoopvoorwaarden zijn in strijd met Europese regelgeving en er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over garanties en retouren.

Pakketje niet retour zonder reden

AliExpress staat niet toe dat klanten binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, een bestelling terug kunnen sturen. Dit is in strijd met Europese regels. Bovendien hebben consumenten in de EU recht op een wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar. Hierover is de Chinese webshop onduidelijk. En mocht je met AliExpress een discussie hebben, dan moet je volgens de voorwaarden naar aan arbitrage-instituut in Hong Kong. Nogal een gedoe, zeker voor een kleine bestelling, en in strijd met Europese wetgeving bovendien.

Bereik van 300 miljoen consumenten

Buiten China heeft AliExpress een potentieel bereik van zo’n 300 miljoen mensen. Voornamelijk Chinese leveranciers verkopen hun producten op de website aan consumenten buiten China. De website is zelfs beschikbaar in de Nederlandse taal, hoewel dat nog weleens voor hilarisch slechte (automatische) vertalingen zorgt.

De Consumentenbond heeft de zaak nu aangekaart bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Online Shop

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops