Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Europeanen bestellen graag bij de Chinese webwinkel AliExpress. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het is bij de gigantische webshop te bestellen. Van potloden tot kleding, telefoons, make-up en elektronica: AliExpress heeft het allemaal. Vaak moet je wel wat geduld hebben, want het kan zomaar een paar weken tot maanden duren voordat je bestelling wordt bezorgd. En dan hoop je maar dat het allemaal goed is en past, want je pakketje retour sturen naar China is een hoop gedoe.
De Consumentenbond komt, samen met nog vijf Europese consumentenorganisaties, in actie tegen AliExpress. Verkoopvoorwaarden zijn in strijd met Europese regelgeving en er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over garanties en retouren.
Pakketje niet retour zonder reden
AliExpress staat niet toe dat klanten binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, een bestelling terug kunnen sturen. Dit is in strijd met Europese regels. Bovendien hebben consumenten in de EU recht op een wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar. Hierover is de Chinese webshop onduidelijk. En mocht je met AliExpress een discussie hebben, dan moet je volgens de voorwaarden naar aan arbitrage-instituut in Hong Kong. Nogal een gedoe, zeker voor een kleine bestelling, en in strijd met Europese wetgeving bovendien.
Bereik van 300 miljoen consumenten
Buiten China heeft AliExpress een potentieel bereik van zo’n 300 miljoen mensen. Voornamelijk Chinese leveranciers verkopen hun producten op de website aan consumenten buiten China. De website is zelfs beschikbaar in de Nederlandse taal, hoewel dat nog weleens voor hilarisch slechte (automatische) vertalingen zorgt.
De Consumentenbond heeft de zaak nu aangekaart bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024