Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De ‘Digitale chef van de EU’ Andrus Ansip waarschuwde Facebook en de rest van de social media in een interview met de Financial Times: hou het nepnieuws in bedwang of we gaan er consequenties aan verbinden. Zo meldt de NOS. Social media moeten het probleem onder controle zien te krijgen, hoe ze het ook doen.
Dat bericht zal niet in dovemansoren vallen, want zeker Facebook is al bezig met het inzetten van verschillende algoritmes en filtermethodes om nepnieuws te verjagen van haar pagina’s. Het platform wil gebruik maken van de eigen gebruikers om de ergste van de ergste spammers van nepnieuws tegen te houden, maar wat er op dit moment gebeurt is niet genoeg voor Ansip.
Misvatting
Ansip zegt dus dat social media-platforms actiever moeten zijn om dit tegen te houden maar komt dan met een misvatting: hij vertelt tegen de FT dat hij dacht dat ‘gewone’ media zouden slinken ten faveure van social media, maar dat het opduiken van al dit nepnieuws ervoor zal zorgen dat mensen social media niet meer zullen vertrouwen en terug zullen keren naar kwaliteitsmedia. Het is een rare uitspraak voor iemand die digitale chef van de EU is, want het is al gebleken dat het zo niet werkt.
De verregaande polarisatie zorgt er voor dat ongeveer de helft van de mensen het helemaal niet zo’n probleem vinden als een bericht nep is, als het maar in hun straatje past. Daarnaast is ook al gebleken dat de mate van vertrouwen die mensen in een bericht hebben niet geassocieerd is met de bron van het bericht. Als het vertrouwen weg is, lijken mensen gewoon helemaal niks meer te geloven.
Actie van iedereen
De roep tot meer actie is dus zeker gerechtvaardigd, want uiteindelijk wil de EU ook helemaal niet te veel controle uitoefenen op wat er via social media rondgaat. Ansip zegt daarover dat ze zeker niet het ‘ministerie van de waarheid’ willen spelen, hoe vervelend al dat neppe nieuws ook is. Het gaat niet weg, niet vanzelf, dus komt het uiteindelijk op Facebook, Twitter en de rest aan om te zorgen dat het niet zo makkelijk is om onwaarheden te verspreiden, net zoals het onze taak is als gebruikers om niet meteen de deel- of retweetknop te raken als we iets zien dat ons raakt: eerst even kijken of het wel waar is.
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024