De ‘Digitale chef van de EU’ Andrus Ansip waarschuwde Facebook en de rest van de social media in een interview met de Financial Times: hou het nepnieuws in bedwang of we gaan er consequenties aan verbinden. Zo meldt de NOS. Social media moeten het probleem onder controle zien te krijgen, hoe ze het ook doen.
Dat bericht zal niet in dovemansoren vallen, want zeker Facebook is al bezig met het inzetten van verschillende algoritmes en filtermethodes om nepnieuws te verjagen van haar pagina’s. Het platform wil gebruik maken van de eigen gebruikers om de ergste van de ergste spammers van nepnieuws tegen te houden, maar wat er op dit moment gebeurt is niet genoeg voor Ansip.
Ansip zegt dus dat social media-platforms actiever moeten zijn om dit tegen te houden maar komt dan met een misvatting: hij vertelt tegen de FT dat hij dacht dat ‘gewone’ media zouden slinken ten faveure van social media, maar dat het opduiken van al dit nepnieuws ervoor zal zorgen dat mensen social media niet meer zullen vertrouwen en terug zullen keren naar kwaliteitsmedia. Het is een rare uitspraak voor iemand die digitale chef van de EU is, want het is al gebleken dat het zo niet werkt.
De verregaande polarisatie zorgt er voor dat ongeveer de helft van de mensen het helemaal niet zo’n probleem vinden als een bericht nep is, als het maar in hun straatje past. Daarnaast is ook al gebleken dat de mate van vertrouwen die mensen in een bericht hebben niet geassocieerd is met de bron van het bericht. Als het vertrouwen weg is, lijken mensen gewoon helemaal niks meer te geloven.
De roep tot meer actie is dus zeker gerechtvaardigd, want uiteindelijk wil de EU ook helemaal niet te veel controle uitoefenen op wat er via social media rondgaat. Ansip zegt daarover dat ze zeker niet het ‘ministerie van de waarheid’ willen spelen, hoe vervelend al dat neppe nieuws ook is. Het gaat niet weg, niet vanzelf, dus komt het uiteindelijk op Facebook, Twitter en de rest aan om te zorgen dat het niet zo makkelijk is om onwaarheden te verspreiden, net zoals het onze taak is als gebruikers om niet meteen de deel- of retweetknop te raken als we iets zien dat ons raakt: eerst even kijken of het wel waar is.