De privacyregels worden vanaf volgend jaar een heel stuk strenger binnen Europa. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat volgend jaar op 25 mei van kracht worden en vanaf dat moment kunnen er mega-boetes worden opgelegd aan bedrijven die onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.
Die boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro, of vier procent van de omzet als dat een hoger bedrag is. Facebook, zo kun je je voorstellen, zal heel goed moeten gaan oppassen met een omzet van 26 miljard. Een boete zou dan meer dan een miljard euro kosten voor het social media-bedrijf. Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens zegt tegen het FD dat de tijden van een voorwaardelijke dwangsom voorbij zijn.
Veel van de effectiviteit van deze regels heeft natuurlijk met handhaving te maken, maar de Europese toezichthouders gaan vanaf volgend jaar ook meer samenwerken, dus de pakkans wordt ook groter, beloven ze. Het is dus van belang voor bedrijven om zich te gaan voorbereiden op dit verhaal, en rap ook.
Het zijn ook niet alleen de Amerikaanse kolossen die zich zorgen moeten maken, ook de kleinere bedrijven moeten oppassen vanaf volgend jaar. Zorginstellingen, bedrijven die data van social media afschrapen, wie dan ook, ze moeten oppassen. Als de consument niet heel expliciet duidelijk is gemaakt dat er gegevens gepakt en gedeeld worden en dat wel wordt gedaan, hang je als bedrijf. Goedkeuring verstoppen in de algemene voorwaarden is er niet meer bij.
Wolfsen zegt: “die kleinere bedrijven denken dat het wel zal loslopen, maar we worden strenger en zullen snel een boete geven. “Privacy raakt de fundamenten van de rechtsorde. Iedereen moet in vrijheid kunnen leven, zonder stiekem op het web te worden achtervolgd door bedrijven en instanties” zegt Wolfsen. Amen.
[Afbeeldingen © Karolina / Kaboompics]