Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Zeggen dat de pandemie op zijn einde loopt is misschien wat voorbarig, maar we kunnen zeker stellen dat de wereld er op veel plekken inmiddels iets rooskleuriger uitziet wat corona betreft. Op dit moment. Dat is voor bijna iedereen fijn. Voor creatief winkelplatform Etsy is het ingewikkeld.
Mondkapjes
Etsy is een beursgenoteerd bedrijf, wat betekent dat het iets meer inzicht moet geven in zijn financiële stromen en keuzes dan menig andere organisatie. Het kwam in mei volop in het nieuws omdat het zijn cijfers iets bijstelde nadat ze skyhigh gingen toen de pandemie op zijn hoogtepunt was. Vooral zelfgemaakte mondkapjes waren extreem populair op het platform, maar dat begint nu drastisch te veranderen omdat we minder vaak een mondkap nodig hebben of inmiddels al een flinke verzameling hebben. Etsy’s overhand lijkt mede daarmee dus op zijn einde te lopen.
Dat is jammer, want wanneer Etsy het goed doet, is dat een goed teken voor creatieve mensen onder ons. Veel creatieve beroepsgroepen kwamen thuis te zitten zonder werk, waaronder tatoeage-artiesten. Veelal grepen die naar Etsy om toch nog schilderijen en t-shirts te verkopen met hun kunst. Ook mensen die normaal een fabrieksbaan hebben en alleen een creatieve hobby hebben, konden door de lockdown ineens meer tijd maken om die droom waar te maken en hun creaties online te verkopen.
Terug naar normaal
Hoewel het logisch is dat Etsy nu mensen weer volop aan het werk zijn ook wat minder populair is (immers zijn ook de shoppers weer meer met andere dingen bezig), zijn veel investeerders ervan overtuigd dat er meer uit te halen was en dat Etsy dat niet heeft gedaan. Dat klopt ook wel een beetje: het is niet heel fanatiek aanwezig op social media en het communiceert vanuit zichzelf verder eigenlijk weinig. Ook zijn er weinig nieuwe mogelijkheden die het aan het platform toevoegt, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Twitter.
Nu kun je stellen dat dat ergens goed is: immers is Etsy wel zichzelf gebleven en aapt het niet vanalles na van andere platforms. Tegelijkertijd blijft Etsy daarmee wel in een stoffig hoekje hangen. Daar zit het al een beetje in door het feit dat het zo’n creatief en niet zo’n massaproductieplatform is. Zijn kracht is tegelijkertijd een soort imagoprobleem, wat het door innovatieve oplossingen van zich af had kunnen schudden, juist nu de wereld in rep en roer was door het coronavirus en meer mensen Etsy weten te vinden, waren daar meer middelen voor dan ooit te voren.
Etsy
Veel mensen vinden Etsy wel als ze bijvoorbeeld naar iets specifieks zoeken op Google, of via de Pinterest-connectie, maar een veelgehoord argument is ook dat het platform toch wat vaag is. Sommige mensen vinden het onduidelijk waar je nu precies een aankoop doet, of je zo’n verkoper wel kan vertrouwen en hoe lang je moet wachten op die aankoop, waardoor sommige mensen Etsy toch opzij schuiven en naar een massaproductieplatform grijpen. Etsy kan wel een opfrisbeurt gebruiken, zeker nu het daar dus die kans toe had door de torenhoge inkomsten van 2020.
Het is niet dat Etsy moeite heeft het hoofd boven water te houden nu de pandemie wat lijkt afgezwakt, want ook na de pandemie weten veel mensen het platform te vinden voor allerlei bruiloftsdecoratie en bijvoorbeeld schoolspullen. Bovendien heeft het ook weer niet helemaal stilgezeten: het kocht zowel het Vinted-achtige Depop als Elo7, een soort Braziliaanse Etsy. Het is dus vooral aan het kijken naar uitbreiding in andere landen, in plaats van dat het zijn eigen imago wat oppimpt.
Zeker door het platform wat meer toegankelijk te maken voor mensen die er nog niet zo bekend mee zijn. Na alle pandemiedrukte is dit een uitgelezen moment voor Etsy om daarin te investeren. Een beetje creatief denken dus, voor die 5,2 miljoen actieve creatievelingen die op het platform hun waar aanbieden.
Fotocredits: Picjumbo
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024