Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel


Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle gevallen overtreft het aantal mannelijke deelnemers op erotische datingsites het aantal vrouwelijke deelnemers met een gigafactor. In het licht van de beoogde verdienmodellen wordt daarover vanzelfsprekend geen enkele klaarheid gegeven.

De weinige dames die überhaupt intrinsiek geïnteresseerd waren, zijn waarschijnlijk acuut weer vertrokken na de stortvloed aan berichten die ze als gevolg hiervan ongetwijfeld ontvingen. Het bestaansrecht van erotische datingsites lijkt derhalve grotendeels gebaseerd op misleiding en het binnenharken van zoveel mogelijk betalende mannelijke deelnemers. Op geen enkele wijze staat het verlenen van een betrouwbare datingservice daarbij centraal.

Voornaamste onderzoeksindicatie vormde het feit dat ik met exact dezelfde vormgegeven betaalde premium profielen op twee reguliere datingsites gemiddeld honderden views per maand van dames noteerde, terwijl ik op drie verschillende erotische datingsites gemiddeld minder dan 3 views per maand noteerde. Mijn objectieve onderzoeksresultaten richtten zich overigens slechts op vrijblijvende views, geenszins op concrete contactverzoeken.

Mijn premium profielen had ik zodanig ingericht dat ze casual ontmoetingen in combinatie met fysieke aantrekkingskracht en erotische dating centraal stelden. Op zo’n manier beschreven dat ik niet van de betrokken reguliere datingsites werd geweerd vanwege de regels met betrekking tot expliciete erotische content.

Categorie I: Erotische datingsites die regelmatig offline adverteren

Mijn onderzoeksconstateringen golden een aantal erotische datingsites die gebruik maken van offline adverteren om het zoeken en vinden van erotische dates te promoten. In het kader van persoonlijke nieuwsgierigheid en uiteraard een stukje onderzoek (ahum…) heb ik ze in de afgelopen jaren voor minimaal 6 maanden met vergelijkbare premium-abonnementen uitgeprobeerd.

Je zou in eerste instantie verwachten dat bedrijven met reclamespotjes op radio, tv en herkenbare reclames op publieke billboards trachten een serieuze prestatie te leveren. Niets lijkt echter minder waar, hun verdienmodellen lijken er bij uitstek op gebaseerd om zoveel mogelijk mannen te misleiden en te strikken om te betalen. Op grond van talloze reviews van gebruikers van bovenstaande erotische datingsites worden mijn onderzoeksconstateringen op vrijwel alle vlakken bevestigd.

De enige garantie die de bovenstaande erotische datingsites wel lijken te bieden is dat er geen sprake lijkt te zijn van fakereacties. Met andere woorden: je wordt niet expliciet verleid tot het nemen van een premium-abonnement door uitgelokte en ‘afgeschermde’ reakties van zgn. geïnteresseerde profielen. Dit lijkt een uitvloeisel dat rechtstreeks samenhangt met het veelvuldig offline adverteren. Hoogstwaarschijnlijk dient dat een bepaalde impliciete gedragsregel binnen adverteerdersland, vermoed ik zo maar?

Weliswaar word je op allerlei andere manieren verleid tot het aangaan van een abonnement, met name door de afscherming van verschillende cruciale functies om daadwerkelijk contacten te kunnen leggen. Dit valt op zichzelf echter nog onder een vorm van slimme marketing te scharen.

Oplichting en fraude met premium-abonnementen

Neem je echter een premium-abonnement dan valt al vrij snel op dat je niet of nauwelijks views krijgt. Na enige tijd begint tevens op te vallen dat de profielen waarop je reageert, zelden of nooit terugreageren en dat er over een periode van een half jaar eigenlijk niet of nauwelijks nieuwe profielen van dames verschijnen. Op grond hiervan durf ik wel te stellen dat meer dan 90% van de sowieso al schaarse profielen van dames verlopen of fake is.

Blijkbaar laten de beheerders alle ooit aangemaakte vrouwelijke profielen permanent staan, zodat het lijkt alsof de erotische datingsite daadwerkelijk iets te bieden heeft. Wanneer het profiel daarnaast is voorzien van een duidelijk herkenbare foto, dan mag je sowieso al aannemen dat het profiel volledig fake is. Weinig zelfbewuste vrouwen zouden namelijk een herkenbare foto gebruiken op een erotische datingsite, laat staan achterlaten als ze het account niet meer actief gebruiken.

De eerder benoemde erotische datingsites lijken zich hiermee nadrukkelijk over de grens van slimme marketing te begeven en zich schuldig te maken aan zowel oplichting als fraude. Oplichting, omdat ze met name mannelijke deelnemers geenszins bieden wat ze beloven. Fraude, omdat ze hoogstwaarschijnlijk zonder toestemming foto’s van onbekende vrouwen gebruiken binnen hun verlopen of fakeprofielen.

Categorie II: Erotische datingsites met betaalde credits voor extra opties

Meerdere erotische datingsites daarentegen die werken met betaalde credits voor extra opties, zoals het benaderen van extra profielen of het versturen van meer berichten, bedienen zich hoofdzakelijk van fakeprofielen en fakereacties. Dit blijkt duidelijk uit eerder gedane onderzoeken en tevens uit talrijke online reviews.

Deelnemers geven daarbij nadrukkelijk aan dat ze zo lang mogelijk aan de praat werden gehouden, maar dat dit zelden of nooit tot concrete ontmoetingen heeft geleid. Vermoedelijk is er hierbij sprake van profielen gegenereerd en bijgehouden door de beheerders van de datingsite zelf. Vanzelfsprekend zijn er ook mengvormen van de categorieën I. en II. mogelijk.

Het verdienmodel lijkt volledig gebaseerd op het spenderen van zoveel mogelijk betaalde credits via de datingsite of -app. Fakeprofielen en fakereacties drijven dit verdienmodel, zoals je je goed kunt voorstellen. Hiernaar heb ik zelf overigens geen nader onderzoek gedaan, omdat de uitkomsten van eerdere gedane onderzoek(en) door consumentenprogramma’s (o.a. Radar, Kassa) al volstrekt verhelderend zijn.

Deze categorie van erotische datingsites heeft er daarnaast een handje van om zgn. objectieve vergelijkingsites in het leven te roepen, die – je raadt het nooit – meestal één onvermoede en relatief onbekende datingservice als de absolute nummer één kwalificeren. Dit betreft dus eigenlijk niets anders dan verhulde advertentieruimte. Je kunt ze vrij gemakkelijk herkennen aan de curieus vormgegeven URL’s.

Waarom handhaaft de Autoriteit Consument & Markt niet?

Je vraagt je hardop af waarom de Autoriteit Consument & Markt niet ingrijpt op dergelijke overduidelijke oplichtings- en fraudepraktijken? Ik vermoed derhalve dat de ACM (erotische) dating onvoldoende serieus neemt. Dit is natuurlijk volstrekt laakbaar, omdat oplichting binnen erotische datingservices in het algemeen een groeiend maatschappelijk probleem is. Op het aanpakken van dergelijke criminele verdienmodellen zou geen enkel taboe mogen rusten.

Kans op betekenisvolle contacten lijkt met name voor mannen vrij klein

Mijn onderzoeksconstateringen betekenen natuurlijk niet dat er geen betekenisvolle contacten uit het gebruik van erotische datingsites kunnen ontstaan. Daarentegen betekent het wel dat de kans op betekenisvolle contacten met name voor mannelijke deelnemers vrij gering is.

En stel nu dat je toch een reaktie krijgt die bijna te mooi is om waar te zijn, deel dan onder geen beding blootfoto’s of blootvideo’s met mensen die je nog nooit of te nimmer hebt ontmoet, getuige bijgaand krantenartikel!.

[Fotocredits – Angelov © Adobe Stock]

Art Huiskes
Art Huiskes

Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.

...

Verder lezen over Dating

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Kinderen worden erdoor gechanteerd, Taylor Swift nagedaan, maar er is nu nog een nieuwe variant: de deepfake lover.

Artificial Intelligence25.10.2024

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Van Yahoo boy naar Yahoo bot
Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game

Op Kickstarter vind je niet alleen dingen: er zijn ook talloze diensten op te vinden. Deze datingdienst voor gamers bijvoorbeeld.

Gaming29.08.2024

Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game

Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt

Verdenk je je partner ervan wel eens met mensen te flirten op social media, of misschien wel meer? Er zijn mensen die dat voor je checken.

Social Media16.08.2024

Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt

5 signalen om datingfraude te herkennen

Ze verschijnen uit het niets en laten je sprakeloos achter. Plotseling ontmoet je de meest perfecte persoon die je je maar kunt voorstellen: lief, attent, charmant, en intelligent. Ze lijken altijd precies te weten wat te zeggen.

Cybercrime14.06.2024

5 signalen om datingfraude te herkennen

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date

Tinder wil het makkelijker maken voor je om met anderen te delen wie die leuke dame of heer is waarmee je op date gaat. Het komt met Deel Mijn Date.

Online22.04.2024

Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date

Vrouw trouwt deze zomer met hologram-partner in Rotterdam

Alicia Framis is verliefd. Haar man is echter geen man van vlees en bloed, het is AIlex, een hologram. De Spaanse artiest is van plan om als eerste vrouw ter wereld met een hologram te trouwen, en dit huwelijk wordt deze...

Technology16.02.2024

Vrouw trouwt deze zomer met hologram-partner in Rotterdam

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Verder lezen over Security

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Het jaar is bijna voorbij en daarom kijken we naar de trends die we momenteel zien op het gebied van cybersecurity. Waar moet je nou echt voor oppassen dit jaar?

Cybercrime11.11.2024

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Niet alleen lokale documenten, ook clouddocumenten worden op slot gezet en een proces van chantage volgt: ransomware.

Cybercrime23.10.2024

Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Pas op voor phishing! Je wordt er volop door gewaarschuwd door meerdere campagnes, is dat wel zo effectief?

Cybercrime09.10.2024

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Jim Stolze is een campagne gestart om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. Samen met KPN, ING en Microsoft is het platform 'Unlock Digitale Weerbaarheid' opgezet, met gratis lessen die online en bij jou in de buurt gevolgd kunnen worden.

Cybercrime08.10.2024

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen