Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aantal grote namen, zoals Gmail, Bing, Edge en iMessage.
Microsoft, Apple en Google zijn met sommige van hun programma’s dus nog off the hook, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet aan de DMA hoeft te voldoen. Het enige is dat ze geen extra regels opgelegd krijgen voor specifiek die software. Ze zijn namelijk wel degelijk poortwachters. De poortwachters zijn: ByteDance (TikTok), Amazon, Alphabet (het moederbedrijf van Google), Apple, Microsoft en Meta (het bedrijf achter WhatsApp, Facebook en Instagram). Windows valt eronder, Android valt eronder, iOS valt eronder en ook de bijbehorende winkels van de twee mobiele platforms.
Een poortwachter word je niet zomaar: daarvoor moet je 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers hebben. We hadden dus al kunnen bedenken welke bedrijven daaronder zouden vallen. Software zoals Bing en iMessage zijn overigens nog wel in onderzoek: Europa hoopt in de komende vijf maanden uitsluitsel te geven over de potentiële poortwachtersstatus van deze programma’s. Waarschijnlijk hopen de techgrootmachten dat het niet zo is, want als poortwachter moet je onder andere oneerlijke concurrentie tegengaan en dat heeft grote gevolgen. Je ziet dat in de App Store rondom het hele gesteggel rondom Fortnite in de Apple-winkel en het eigen betaalsysteem: dat liep uit op grote rechtszaken waarvan de winnaar nog steeds een beetje in het midden is. Overigens maakt Google zich daar ook schuldlig aan met zijn Play Store.
Straks mag Apple het niet meer zo ver laten gaan en zal het ook andere appwinkels moeten toelaten op zijn iPhone. Meta moet ook nog flink achter zijn oren gaan krabben over hoe het zijn rol als poortwachter gaat uitvoeren. Die concurrentieregel geldt namelijk ook voor berichtendiensten. WhatsApp-berichten zijn versleuteld, maar als de concurrentie open moet zijn, dan is dat dus eigenlijk geen optie.
Hoewel Google zelf ook poortwachtersacties zal moeten uitvoeren, hoopt het waarschijnlijk dat iMessage van Apple de status ook krijgt: het is Apple al jaren aan het pushen om Rich Communication Services (RCS) toe te passen in iMessage, zodat Android-gebruikers ook alles meekrijgen van het gesprek. Apple wil er niet aan en zegt dat je voor je oma maar een iPhone moet kopen als ze mee wil komen met de rest, maar straks kan het dat misschien toch niet meer zo overtuigend overbrengen: niet in de EU althans.
Er is nog veel werk aan de winkel, er hangt nog veel spanning in de lucht en we moeten dan ook nog maar zien wat de Digital Markets Act straks écht gaat doen. In ieder geval zullen er aardig wat zenuwachtige mensen rondlopen bij de grote techbedrijven, want dat er dingen moeten veranderen, dat is duidelijk.