Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het einde van XS4All komt pal voor de Kerst weer een stukje dichterbij. KPN heeft gisteren bekend gemaakt dat het vanaf 24 december niet meer mogelijk zal zijn om klant van de KPN-dochter te worden. Nieuwe klanten krijgen dan direct een KPN-abonnement. Dat is technisch en qua voorwaarden weliswaar identiek aan de abonnementen van XS4All, maar dan dus met het KPN merk. Voor bestaande klanten van XS4All verandert er vooralsnog niets. Dat wil zeggen, tot begin 2022, want dan start KPN ook met het overzetten van die abonnementen naar hun eigen systemen.
Jarenlange ‘strijd’
Het verdwijnen van het XS4All-merk werd bijna drie jaar geleden door KPN aangekondigd. Dat leidde tot de nodige onvrede bij bestaande klanten van wat al jaren een van de beste internetproviders was. In de maanden die volgden werd zelfs en heuse actiegroep opgericht voor het behoud van de provider als zelfstandig merk. ‘XS4All moet blijven’ mobiliseerde zoveel klanten en sympathisanten dat KPN aanvankelijk besloot de opheffing van het merk uit te stellen. Van dat uitstel kwam in dit geval uiteindelijk echter geen afstel.
De afgelopen anderhalf jaar is KPN dan ook gestaag doorgegaan met de voorbereidingen die het uiteindelijke verdwijnen van XS4All als zelfstandige provider onder het KPN-merk moeten inluiden. Intussen kon iedereen die dat wilde nog wel een XS4ll abonnement afsluiten. Tot 24 december dus.
De reden dat KPN, al sinds 1998 eigenaar van XS4All, afscheid wil nemen van de merknaam heeft natuurlijk alles te maken met een besluit, in 2019, om álle zogenoemde submerken te integreren in het KPN-merk. Naar aanleiding daarvan ‘verdwenen’ eerder ook al de merken Telfort en Hi. Rondom het verdwijnen van XS4All ontstond echter iets meer commotie dan KPN vooraf kon inschatten. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de provider uiteindelijk gekozen heeft om het verdwijnen van XS4All zachter te laten landen door het in fases te doen. Vooralsnog bestrijdt KPN ten stelligste dat het afscheid neemt van XS4All. Op dit moment, met het besluit om geen nieuwe klanten meer toe te laten, klopt dat ook. Voor bestaande klanten verandert er immers niet. Maar, let op mijn woorden, uiteindelijk zien we de naam XS4All vanzelf verschijnen in het lijstje van ‘Verdwenen merken’.
Freedom Internet
Inmiddels is voor de échte XS4All fans, die persé niet willen dat de naam KPN op de rekening van hun internetabonnement staat, al geruime tijd een alternatief beschikbaar. Een van de resultaten van de jarenlange strijd van ‘XS4All moet blijven’ is de oprichting, door middel van een crowdfunding ruim twee jaar geleden, van Freedom Internet. Een provider die de geel-zwarte (XS4All) kleuren en persoonlijke dienstverlening omarmt heeft.
“Freedom gaat door het vuur voor een veilig en vrij internet. Vrij van datahebzucht, vrij van de macht van het geld, vrij om het internet te gebruiken zoals het ooit bedoeld was. In 1993 zette XS4ALL de poorten tot het internet open in Nederland en wees ons de weg in de nieuwe wereld. We zetten vol in op de idealen van toen en willen de vrijheid terugveroveren”, aldus Freedom Internet op hun website.
Intussen doet KPN er nog steeds alles aan om de bestaande XS4All klanten gerust te stellen dat, behalve het verdwijnen van de merknaam, niets verandert aan de dienstverlening.
“Het huidige abonnement, met FRITZ!Box-modem, de bekende tv-ontvanger en XS4ALL-emailadressen, blijft gewoon bestaan. Inclusief unieke diensten zoals het malwarefilter en DNSSEC. De waarden op gebied van veiligheid en privacy blijven uiteraard gewaarborgd. De Klantenservice en Technische Helpdesk zijn en blijven gewoon bereikbaar. Op hetzelfde nummer, met dezelfde mensen én in naam van XS4ALL. Precies zoals klanten dat gewend zijn”, aldus KPN.
Verder lezen over KPN
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Mobile10.11.2023
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door
Nog minimaal tot eind 2028Gaming07.11.2023
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees
Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerdGaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Online09.10.2023
KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor
Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindtVerder lezen over XS4ALL
Online23.12.2019
Straks geen XS4ALL meer? KPN mag bedrijf opheffen
Nieuws05.11.2019
Succesvolle crowdfunding van opvolger XS4ALL
Nieuwe provider komt eraan!Nieuws10.06.2019
Moeten we afscheid nemen van XS4All?
Entertainment16.07.2018
Pirate Bay, Ziggo/XS4ALL en hoe de werkelijkheid de rechtspraak inhaalt
Cybercrime05.10.2017
The Pirate Bay is weer geblokkeerd, heeft het deze keer wel effect?
Online12.08.2016
XS4ALL en KPN passen privacyverklaringen aan
Cybercrime28.01.2014
Blokkade van The Pirate Bay niet langer van toepassing
Online18.09.2013