22.08.2018
Online

Een navigatie-app… voor in de supermarkt?

By: Hester Bastiaanse

BlogOnline

Niet meer minutenlang zoeken naar een product, of dwalen tussen de schappen op zoek naar wattenstaafjes? In een filiaal van supermarktketen Albert Heijn wordt een app getest die klanten de weg wijst in de supermarkt. In samenwerking met Philips is de navigatie-app ontwikkeld. Momenteel wordt de app getest in Hoofddorp.

Navigatie-app Albert Heijn

In de app kunnen gebruikers een boodschappenlijstje invoeren. Op basis hiervan maakt de app een route door de winkel. Op de plattegrond is de winkel schematisch nagebouwd.

Het doel van de proef is vooral om erachter te komen of er behoefte is aan zo’n app en hoe nauwkeurig indoor navigatie is. De klanten kunnen de app een aantal maanden testen. Ze kunnen zo efficiënter boodschappen doen en hoeven niet een medewerker te vinden en te vragen waar een product staat in de winkel. De locatie in de winkel wordt vastgesteld aan de hand van visible light communication, een techniek van Philips waarbij leds worden gebruikt. De locatie kan ook achterhaald worden met bluetooth-beacons.

Looproutes

Het voordeel van een navigatie-app in de supermarkt is niet alleen het sneller vinden van boodschappen. Voor de supermarkt zelf is de app ook een handige manier om inzicht te krijgen in de looproutes en zoekgedrag van mensen in de supermarkt. Deze informatie kunnen ze dan weer gebruiken voor gerichte aanbiedingen en slimmer inkopen.

Zie je jezelf al met een navigatie-app door de supermarkt gaan? Het kan zeker handig zijn, maar je eigen supermarkt ken je op je duimpje toch? En als je dan toch een keer de wattenstaafjes niet kunt vinden, lopen er tientallen vakkenvullers rond die je graag even de weg wijzen. Dan hebben zij ook eens iets anders te doen dan de voorraden aanvullen.

Een soortgelijke app werd eerder al getest bij supermarktketen Walgreen.

Share this post