Wat heb je liever? Een dag werken zonder koffie (of thee) of een hele dag werken met haperende internetverbinding?
Ja, ik kan ook best een dag zonder koffie.
Als er één aspect inmiddels onmisbaar is geworden om je werk te kunnen doen dan is het wel ‘de wifi’. Draadloze internetverbindingen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van onze productiviteit op het werk (minder dan tien procent van de online werkers werkt met een vaste kabel), dus het is intens belangrijk dat die werken. Het internet moet sowieso werken, trouwens, ook met kabel.
Onderzoek van marktonderzoeker Multiscope in samenwerking met Ziggo heeft uitgewezen dat de grootste bron van productiviteitsverlies op de werkvloer een slechte internetverbinding is. Dat kan beter. Dat móet beter!
Vaak is het met wifi zo dat ‘ie het niet helemaal opgeeft als er iets mis is. Nee, het is haperen, horten en stoten, precies genoeg dat je niet de tafel kunt omgooien en “ik ga wel naar een koffiebar” kunt zeggen, maar wel zo dat je gefrustreerd naar balkjes, rondjes en andere vertragende icoontjes zit te kijken terwijl je hoopt dat je laatste actie niet voor niks is geweest.
Wat wel uit het onderzoek blijkt: als het er helemaal uit klapt, is dat meestal (in meer dan 60 procent van de gevallen) maar voor minder dan vijf minuten. Dat valt dan nog wel mee. Maar hoe maak je dat nou beter?
Als je ondernemers vraagt wat ze belangrijk vinden aan een internetverbinding komt daar een opvallende conclusie uit: de prijs is verre van het belangrijkste. Vaak willen ondernemers alles graag goedkoop, maar als het om de internetverbinding gaat zijn de twee keuzes uit ‘fast, cheap or good’ wel duidelijk. Stabiliteit staat voorop, gevolgd door snelheid. Daarna komt de prijs pas aan bod. Dat geldt niet alleen voor WiFi, maar de internetverbinding, punt.
Er zijn vermoedelijk meer dan genoeg ondernemers die maar al te graag meer zouden betalen om van het eeuwige gedoe met het netwerk verlost te zijn, maar het gewoon niet aandurven om een andere provider of oplossing uit te kiezen. Deels omdat ze bang zijn dat hun organisatie of kantoor een tijd helemaal zonder netwerk zit en daarna eventuele opstartproblemen krijgen.
Wil je de flow van je internet vasthouden en toch de concurrent proberen? Dat kan ook, als je niet bij Ziggo zit (en die kans is volgens het onderzoek zeven op tien). De provider heeft namelijk een actie die je drie maanden hun bekabeld internet laat proberen náást je huidige provider, zodat je kunt kijken of de flow van Ziggo zakelijk internet beter voor je werkt dan wat je op dit moment hebt.
Eigenlijk zouden alle providers dat moeten doen, want als je een eigen bedrijf hebt kun je op die manier prima kijken wat ‘ie doet, met de zekerheid dat je huidige provider in de achtergrond klaar staat om (in ieder geval niet slechter dan eerst) het over te nemen als er iets mis gaat.
Kies je echt voor stabiliteit, moet je veel bestanden verplaatsen of zit je gewoon met een hoop vaste computers op je werkplek, dan kies je doorgaans toch voor een vaste verbinding. In dat geval is de gratis testperiode van Ziggo Zakelijk Internet zeker de moeite waard om te proberen.