Afgelopen weekend is de wintertijd ingegaan, en dus staan ook snel de feestdagen weer voor de deur. Die zorgen ieder jaar weer voor een flinke toename in online bestellingen.
Webwinkels verwachten dit jaar een extra omzetstijging van meer dan 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, mede door de COVID-19-maatregelen. Een enkeling verwacht zelfs een verdubbeling. Zo blijkt uit een korte rondvraag onder de webwinkels aangesloten bij Thuiswinkel.org.
Webwinkels en vervoerders nemen nu al extra maatregelen om in deze drukke periode alle vraag op tijd te kunnen verwerken. Daarnaast roepen ze met een nieuwe campagne, Wees voorbereid – Bestel op tijd, consumenten op om tijdig hun cadeaus te bestellen.
Vandaag gaat deze campagne van start. Hierin staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument kan de Sint een handje helpen om alle cadeautjes op tijd onder de schoorsteen te krijgen.
“De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen, de drukste maar ook leukste tijd van het jaar. Zeker in dit onzekere jaar door de coronacrisis is het belangrijk dat de mensen veilig hun cadeautjes kunnen bestellen om toch een fijne tijd te maken van de feestdagen. Webwinkels en vervoerders doen er alles aan om ondanks de moeilijk voorspelbare toekomst de juiste prognoses te maken en voorbereidingen te treffen, zoals het uitbreiden van de capaciteit en inzetten van extra mankracht en transport. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen.” Aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op Black Friday (27 november) en Cyber Monday (30 november). Deze dagen vallen vlak voor Sinterklaas. De piek komt boven op de toename in online aankopen door de coronacrisis. 80% van de webwinkels verwacht een stijging van de omzet door COVID-19, zo blijkt uit de inventarisatie van Thuiswinkel.org.
Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken en bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd.
Het kan op deze extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals ontvangers gewend zijn – direct verzonden en de volgende dag bezorgd kunnen worden. Met deze campagne krijgt de consument de vraag om rekening te houden drukte en dus op tijd te bestellen. Als consumenten kan je een aantal dingen doen:
[Fotocredits © lenets_tan – Adobe Stock]