Online04.11.2016

​E-commerce: de top 10 trends van 2017


Aankopen verplaatsen zich naar de digitale wereld. E-commerce verspreidt zich op een niet te stuiten tempo over de wereld. Wat is hier verantwoordelijk voor? Technologische vernieuwingen revolutioneren alles dat ze aanraken en brengen in 2017 spannende veranderingen voor e-commerce. In dit artikel nemen we een blik op de 10 trends die op het punt staan te gebeuren.

1. M-commerce en China

China loopt altijd voor en is de eerste die trends adopteert die uiteindelijk ook naar het westen komen. De cijfers spreken voor zich: trends in gedrag die zich in China voordoen worden overgenomen door het westen. Enkele jaren nadat het gedrag in China wordt geobserveerd is dit ook te zien in de rest van de wereld. De wereld loopt ongeveer drie jaar achter op China.

Een recente enquête van Total Retail Consulting van PWC, die afgenomen is in 25 verschillende landen onder 23 duizend deelnemers, wijst het volgende uit. Van de Chinezen die online inkopen doen, doet 65 procent dit één keer per maand op hun mobiele telefoon en 12 procent heeft nog nooit iets op hun mobiel gekocht. Dit staat in contrast met het globale gemiddelde dat zegt dat 28 procent van de online kopers zegt producten te hebben gekocht op hun mobiele telefoon, terwijl 46 procent zegt dit nooit te hebben gedaan.

In China koopt zelfs 19,6 procent van de bevolking dagelijks iets op hun mobiele telefoon, terwijl dit getal wereldwijd op 7,1 procent staat. Als we de trend doortrekken naar 2017 kunnen we verwachten dat volgend jaar van de rest van de wereld 40,3 procent maandelijks een aankoop doet op de mobiele telefoon en 11,3 procent dit dagelijks doet.

Statistische gegevens wijzen erop dat aankopen door middel van mobiele telefoons veel harder zullen stijgen dan e-commerce op PC’s. Deze klanten weten wat ze willen, zijn veeleisend en zijn prijsgevoelig, dus vergelijking en exploratie worden hier nog belangrijkere punten van de customer journey.

2. Beacon

In 2013 lanceerde Apple de Beacon. Een Beacon is een protocol dat gebruik maakt van Bluetooth Low Energy(BLE). Zoals normale bluetooth kan het signalen en data versturen. Door het bijzonder lage energiegebruik is het apparaatje minuscuul en kan de Beacon bijna overal in geplaatst worden. Hierdoor is het zeer geschikt om gedrag te meten. Het zou alle apparaten in de omgeving met elkaar in verbinding kunnen brengen en kan ons het tijdperk van IoT (Internet of Things) inluiden.

De technologie wordt al gebruikt om berichten en aanbiedingen naar klanten te sturen. Stel je voor dat je een winkel met een Beacon binnen loopt waar je al eens eerder bent geweest. Het apparaat maakt verbinding met je telefoon en checkt je identiteit. Het bericht zou iets kunnen zeggen als:

Hallo Jan! We zijn zo blij dat je weer terug bent dat we besloten je 10 procent korting te geven op t-shirts die perfect passen bij de broek die je de vorige keer hier gekocht hebt. Bedankt voor je bezoek!

Om het bovenstaande voorbeeld te laten werken zou je een Beacon in je telefoon moeten hebben en moet er een Beacon op de servicelocatie aanwezig zijn. Er is natuurlijk ook andere locatietechnologie zoals WiFi en GPS, maar er zit een uniek voordeel aan de Beacon. Het is bijzonder nauwkeurig. Zo nauwkeurig dat het zou kunnen aangeven of een klant zich in een bepaald gangpad bevindt.

Shopkick probeerde een campagne uit waarbij mensen die gebruik maakten van een pashokje punten kregen. Volgens Shopkick zorgde dit dat klanten meer dan twee keer zoveel kleren passen in deze winkels. De toepassingsmogelijkheden van Beacon zijn eindeloos.

Beacon is nog niet het succes waar in 2013 op gehoopt werd. Veel mensen dachten door de associatie met Apple dat het direct uit de doos zou werken, maar het was meer een ontwikkelaarsproduct. De adoptie komt langzaam op gang en het lijkt aardig stil te zijn op het net omtrent de Beacon, maar Thomas Welle Jensen, CEO van Unacast laat optimistische cijfers zien. Van het tweede tot het vierde kwartaal in 2015 groeide de wereldwijde afzet met 490 procent. In het tweede kwartaal van 2016 stond de teller op 8,27 miljoen Beacon sensors wereldwijd.

Volgens Jensen is de verwachting dat de groei zal doorzetten in 2017 en de jaren erop om in 2020 40 miljoen Beacon sensors te hebben bereikt.

3. Omnichannel customer journey

Mobiele telefoons, tablets, computers, laptops, er zijn er maar weinig die maar één apparaat gebruiken om te communiceren, series te bekijken of producten te kopen. De tocht naar de uiteindelijke aankoop vindt plaats over verschillende apparaten. Volgens Google wisselt 85 procent van de consumenten van apparaat gedurende het aankoopproces, waarbij ten minste drie keer van apparaat gewisseld wordt voor de uiteindelijke beslissing wordt gemaakt.

Het grootste risico voor e-commerce is dat het potentieel om de aandacht te verliezen tijdens de customer journey groter is dan voorheen. Hoe kunnen we dit voorkomen? Een van de hoofdredenen waarom een consument wisselt is een slechte user-experience, wanneer bijvoorbeeld de website opeens niet meer ‘responsive’ is en het niet langer in het scherm past. Nog een groot probleem is een trage laadsnelheid, waardoor men soms niet erop vertrouwt dat een aankoop goed verloopt.

Statistiek en gedragsdata van de customer journey over de verschillende apparaten kunnen een uitweg bieden. Inzichten uit de omnichannel-data kunnen bijvoorbeeld aanwijzen op welk apparaat een bepaald aanbod het beste werkt of op welk apparaat het meest gezocht wordt naar een bepaald product of merk en door welk type klant.

De uiteindelijke resultaten zijn niet alleen nuttig om de rol van elk apparaat in de customer journey aan te wijzen, maar het biedt ons ook de gelegenheid om de relatieve impact van elk kanaal aan te geven en de return on investment (ROI) te bepalen van elk kanaal.

4. Drones als de postbodes van de toekomst

De race om leveringstijden te verkorten is fel. Grote bedrijven hebben de mogelijkheid om leveringen binnen een dag en zelfs minder dan een dag plaats te laten vinden. Amazon is al drones aan het uittesten in Engeland en kondigde in februari 2016 aan testvluchten te beginnen in Nederland. Met Prime Now is het in sommige steden mogelijk om een pakket binnen een uur geleverd te krijgen en Amazon is vastberaden de leveringstijden nog korter te maken.

<i>Amazon\u2019s drone levert pakjes tot 2.5 kilo, bron: Amazon.</i>
Amazon’s drone levert pakjes tot 2.5 kilo, bron: Amazon.

Snel zullen de kleine drones binnen 30 minuten aan huis kunnen leveren met een maximum gewicht van bijna 2,5 kilo. Dit gewicht betreft maar liefst 86 procent van alle producten op de website van Amazon. De apparaten die een combinatie van een helicopter en een vliegtuig zijn, kunnen verticaal en horizontaal opstijgen en landen. Dit zal desondanks niet een gebruikelijke leveringsmethode worden, maar een premium-service die waarschijnlijk vooral in spoedgevallen gebruikt zal worden.

Voor de landing heeft de drone een speciale landingsmat nodig die het herkent vanuit de lucht en gebruikt om te landen. Nu lijkt dit alleen haalbaar te zijn voor huizen met een tuin. Levering aan gebouwen in de stad zal waarschijnlijk een stuk lastiger worden vanwege de beperkte ruimte.

De sensoren waar de drones mee uitgerust zijn, kunnen desondanks zeer accurate vliegbewegingen maken en ontwijkt op een hoogte van 220 meter gemakkelijk vogels en andere objecten. Drones als die van Amazon brengen drones als postbode binnen handbereik.

5. Adverteren met behulp van geolocalisatie

Met behulp van een consument’s locatie kunnen adverteerders gepersonaliseerde berichten en advertenties op consumenten richten. De advertenties zijn gebaseerd op data die in realtime verzameld wordt, kan gebruikt worden om merkervaringen te creëren en aanbiedingen en berichten te versturen met een zeer gepersonaliseerde ervaring. Stel je voor dat je op een hete dag in de stad, een koffiezaak passeert en je een bericht krijgt van de koffiezaak:

Vandaag bieden we onze exclusieve, gelimiteerde ijskoffie aan. Kom onze winkel binnen om lekker af te koelen.

Naast direct marketing-oplossingen zijn er ook ook hele andere methoden die kunnen worden ingezet zoals gamification om een ervaring te creëren. McDonald’s heeft de geolocalisatie gebruikt om in Snapchat speciale filters te laten zien die alleen in de buurt van een McDonalds gebruikt kunnen worden. In Snapchat kun je een hap nemen van een burger en vliegen de frietjes je om de oren. McDonald’s was een van de eerste bedrijven die gebruik maakte van dit medium.

6. Virtual Reality

Grote online retailers werken aan het mogelijk en voordelig maken van online winkelen met behulp van Virtual Reality (VR). Alibaba kondigde in juli aan een winkelervaring te hebben ontwikkeld waarin dit centraal staat. Het heeft een nieuw betaalsysteem ontwikkeld waarin de gebruiker betaalt door met zijn hoofd te knikken. Deze uitvinding is bedoeld om het betalingsproces te vergemakkelijken. Reuters zegt dat naar verwachting de uitvinding in eind 2016 het licht zal zien.

Internetgiganten zoals Alibaba en Amazon zullen de fysieke winkelervaring naar de comfortabele thuisomgeving brengen. Consumenten die bediend zullen worden door de digitale assistent van de VR-winkels moeten hun eigen VR-uitrusting gebruiken, zoals de Oculus Rift, de HTC Five VR headset of goedkopere ervaringen die mobiele telefoons gebruiken zoals de Google Cardboard of de Samsung Gear VR.

<i>De VR-winkelervaring</i>.
De VR-winkelervaring.

7. Augmented reality

Augmented reality (AR) komt de e-commerce wereld binnen om deze een geheel nieuwe dimensie te geven. Zie je nieuwe potentiële auto voor je in de straat staan of neem een kijkje in je vakantielocatie. AR biedt veel nieuwe mogelijkheden voor consumenten om een betere keus te maken. Technologische vooruitgang brengt de prijzen van AR en VR langzaam naar beneden, die nog steeds de grootste barrière vormen voor de adoptie.

Augmented-reality
Augmented-reality

IKEA heeft het gebruik gepionierd om zijn klanten een zo realistisch mogelijke ervaring aan te bieden en introduceerde in 2014 AR in zijn catalogus: een applicatie waarmee potentiële klanten virtuele driedimensionale versies van hun producten in huis kunnen plaatsen. Zo kun je er eindelijk achter komen of de bank die je mooi vind wel in je interieur past en kan je dus de juiste keuze maken.

Sommigen vragen zich af de aandacht die AR krijgt door Pokémon Go wel verdiend is. Zal de adoptie op andere vlakken ook zo succesvol zijn? Microsoft’s CEO Satya Nadella vertelde tegenover Wall Street Journal dat hij denkt dat AR onze manier van leven ingrijpend zal veranderen.

8. Veiligheid is alles

Online beveiliging en een tekort aan vertrouwen hierin door consumenten zijn nog steeds grote obstakels voor de ontwikkeling van e-commerce. Veel gebruikers voelen zich ongemakkelijk over het delen van hun persoonlijk informatie in de wijde wereld van het internet.

Daarom is de creatie van een veilige webervaring een trend die groeit op hetzelfde tempo als e-commerce zelf, zoals het geval is met Paypal, een van de populairste internetbetaalplatformen die continue blijven doorgroeien. Consumenten zijn en worden steeds meer afhankelijk van partijen die de betaling tussen consument en verkoper medieren en de beste optie zijn om je persoonlijke data niet aan het verkopende bedrijf over te geven.

9. Analyse, Data en Big Data

Het vermogen van bedrijven om e-commercedata te verzamelen is gigantisch en de grote hoeveelheden data rechtvaardigen het gebruik van de term Big Data. Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van deze grote stroom aan data om consumentengedrag te interpreteren volgens een enquête door KPMG. Om bij te blijven in de oplopende concurrentiestrijd moeten e-commercebedrijven veel geld steken in de kunst van dataverzameling. De informatie stelt bedrijven in staat om zeer nauwkeurig en gepersonaliseerd te segmenteren en op deze segmenten een gepersonaliseerd aanbod en boodschappen te richten.

10. Kopen gericht op de context

‘Contextual shopping’ is het volgende niveau van personalisatie. Het bieden van een gefocuste en geoptimaliseerde ervaring is niet langer een prioriteit, maar een concurrentievoordeel. Met de introductie van deze nieuwe spelregels is winkelen geïntegreerd in de levens van klanten die kunnen kopen wat ze willen willen, op het moment dat ze dat willen met de druk op een knop of het gebruiken van je stem. Doordat de volgende generatie mobiele telefoons steeds krachtiger wordt en iedereen continue berichten en data verstuurt is het dataverzamelingsproces steeds simpeler geworden.

E-commerce is al een ongehoorde trend. De manier waarop het verandert en de kant waar het op gaat is zo onvoorspelbaar als de onderliggende technologie, die ons verbaast en zijn inspiratie lijkt te vinden in de science-fictionfilms van de laatste jaren. De digitale revolutie heeft al de manier waarop we elkaar zien, hoe we communiceren en onze dagelijkse levens veranderd. Handel is niet een uitzondering op deze regel en snel zal de barrière tussen digitale en de fysieke wereld verdwijnen. Dit zal het klanten geven wat ze willen: het beste van de fysieke en de digitale wereld.

Deze blogpost is geschreven door Niels Worrell.

[Afbeelding © Vividz Foto- Fotolia]

...

Verder lezen over Augmented Reality

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Verder lezen over Drone

DJI introduceert de handzame selfie-drone DJI Neo

De DJI Neo is echt gemaakt om mensen te verleiden tot het kopen van een drone. Het apparaat kost minder dan 200 euro.

Gadgets05.09.2024

DJI introduceert de handzame selfie-drone DJI Neo

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Dit weekend heeft Mysteryland wederom zijn positie als voorloper in de festivalwereld bevestigd met een adembenemende en ongekende eindshow die bezoekers sprakeloos achterliet. Deze unieke show, ontwikkeld in samenwerking met BUD en TWOFIFTYK DRNS, integreerde 600 drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang samen in een perfecte choreografie die de grenzen tussen realiteit en virtualiteit liet vervagen.

Entertainment03.09.2024

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

DJI Neo gelekt: kleinste, betaalbare drone van DJI

DJI lijkt in de komende weken zijn lichtste budgetdrone tot nu toe aan te kondigen. Dit is de DJI Neo.

Gadgets01.08.2024

DJI Neo gelekt: kleinste, betaalbare drone van DJI

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

De Olympische Spelen moeten nog goed en wel beginnen, maar er is nu al een schandaal waardoor een Canadese coach alvast niet welkom is op het sportevenement.

Events24.07.2024

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

Deze droneshow is van een nieuw niveau

Als je de recente einde-van-de-dagshow van Disney hebt gezien, dan weet je dat drones een nieuwe dimensie toevoegen aan die show. Maar, wist je dat het nog heftiger kan?

Gadgets04.07.2024

Deze droneshow is van een nieuw niveau

Drone-merk DJI lijkt fietsen te willen gaan maken

DJI zal het dus niet onder zijn eigen naam doen: de ‘DJI’-fietsen lijken onder het merk Amflow Bikes uit te komen.

Gadgets02.07.2024

Drone-merk DJI lijkt fietsen te willen gaan maken

Dronen op IJsland is niet zo makkelijk als je denkt

IJsland is helemaal niet altijd zo makkelijk als het om dronen gaat. Dit is wat je moet weten als je gaat dronen op IJsland.

Gadgets24.05.2024

Dronen op IJsland is niet zo makkelijk als je denkt

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality