Het is nu al te downloaden en vanaf 1 juni als hard cover verkrijgbaar: Online, van IE in Bedrijf: een serie handboeken over intellectueel eigendom voor ondernemers en bedrijven.
‘Online’ is het vijfde deel in de achtdelige serie IE in Bedrijf en het vervolg op de succesvolle en positief ontvangen eerdere delen ‘Handelsnamen en merken’, ‘Bescherming van ideeën’, ‘Vormgeving’ en ‘Reclame’.
De boeken zijn speciaal geschreven voor ondernemers en bedrijven die graag willen weten hoe zij hun intellectueel kapitaal kunnen beschermen en optimaal gebruiken. Het zijn praktische handboeken, geschreven in begrijpelijke (niet-juridische) taal.
Dit nieuwe deel is net als de andere delen geschreven in de inmiddels bekende begrijpelijke taal. Het staat weer vol met aansprekende voorbeelden (met illustraties) uit de dagelijkse praktijk. De auteurs, Marjolein Driessen (advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist) en Theo-Willem van Leeuwen (merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor), zijn er opnieuw in geslaagd juridische expertise te vertalen in direct bruikbare en toepasbare tips voor ondernemers die willen weten welke rol intellectuele eigendomsrechten spelen in de online wereld.
Een hoofdstuk over het zeer actuele onderwerp privacy is geschreven door gastauteur Bieneke Braat, een expert op dit gebied en eveneens advocaat/partner bij Legaltree.
In dit boek schrijven de auteurs over onderwerpen als: hoe claim je domeinnamen, wanneer heb je recht op een bepaalde (domein)naam, wanneer mag je het merk van een concurrent als AdWord gebruiken, welke regels gelden er bij het maken van online reclame door middel van verschillende soorten prijsvragen en acties en in hoeverre mag je materiaal dat online te vinden is gebruiken op bijvoorbeeld je eigen website, via social media of door het aanbrengen van een hyperlink?
Er is een uitgebreid hoofdstuk gewijd aan ‘apps’: hoe zorg je voor een goede bescherming van een app en hoe zit het met de privacy? Natuurlijk wordt ingegaan op allerlei aspecten rondom social media, zoals: wat voor reviews zijn er toegestaan en in hoeverre mag je reclame maken via social media? En tot slot: hoe ga je als bedrijf om met online namaak en wie spreek je daarop aan? Kan dat ook een tussenpersoon zijn, zoals Marktplaats of eBay?
Het boek staat, net als de eerste vier delen van IE in Bedrijf, boordevol praktijkvoorbeelden, tips en fabels. Het boek is hierdoor onmisbaar voor zowel ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, als voor bedrijven en ondernemers die worden aangesproken op inbreuk.
Merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, portretrecht, handelsnaamrecht, octrooirecht. Het intellectuele eigendomsrecht dat een grote rol speelt in de online wereld, omvat een verzameling wettelijke regelingen waar veel ondernemers niet meer uit komen. Het oerwoud lijkt vaak ondoorgrondelijk. Dit handboek verschaft waar mogelijk duidelijkheid.
Het boek is nu dus als eBook gratis te downloaden. Vanaf 1 juni is het ook als hardcover te bestellen via Bol.com.
Afbeelding © designer491 – Adobe Stock