04.12.2014
Online

​Don’t get mad, get even!

By: Sophie in 't Veld

BlogOnline

Vorige week haalde het Europees Parlement de woede van menig Amerikaan op de hals. Een meerderheid wil dat Google zijn zoekmachine los koppelt van zijn andere activiteiten in Europa. De Europese liberale fractie waar D66 ook in zit stemde tegen. Een Parlement moet zich namelijk helemaal niet bemoeien met de positie van sterke marktspelers. We hebben in Europa een stevig en goed werkend beleid op mededinging en streng toezicht daarop vanuit de Europese Commissie. Als een bedrijf zich niet aan de regels houdt, dan wordt er ingegrepen. Denk aan de forse boetes voor Microsoft omdat ze misbruik maakten van hun grote marktpositie door de keuzes voor de gebruiker te beperken.

Natuurlijk vind ook ik het belangrijk dat er tegenhangers komen van giganten als Google of Microsoft. Maar dat doe je niet door het via het Parlement af te dwingen, dat doe je door een concurrerend digitaal klimaat te creëren waar onze eigen Europese Googles en Yahoos kunnen floreren. En dat kan maar op één manier; door het voltooien van de digitale markt en handhaving van de mededingingsregels op basis van feiten. Alleen zo kunnen we betere voorwaarden voor concurrentie, groei en vooruitgang scheppen. De aanpak van Google door de Europese Christendemocraten en Sociaaldemocraten is echter niet gebaseerd op feiten, maar op een anti-Amerikaans onderbuik gevoel.

Als we tot die Europese digitale markt willen komen, moeten er twee dingen gebeuren. Ten eerste het aanstellen van één Europese toezichthouder op het gebied van telecom in plaats van de 28 toezichthouders op nationaal niveau. Als Mark Zuckerberg Facebook in Europa had uitgevonden, dan had hij 28 soorten regels moeten volgen, 28 keer toestemming moeten vragen, 28 trajecten door. Niets zo ontmoedigend voor jonge creatieve ondernemers. Met een Europese digitale markt wordt het voor ondernemers, van gearriveerde multinationals tot ambitieuze start-ups, makkelijker om nieuwe ideeën te ontwikkelen. De Europese Zuckerberg die nu ergens op een studentenkamertje een briljant idee uitwerkt of de Europese Steve Jobs die een waanzinnig nieuw product bedenkt dat de wereld gaat veroveren, moeten vrij baan krijgen.

Het tweede waar we voor moeten zorgen is een gelijkwaardig speelveld. Van beginnende internetretailer in Polen tot de gevestigde zoekmachine in Frankrijk, ze moeten dezelfde kansen en mogelijkheden hebben. Dat betekent eerlijke concurrentie door de mededingingsregels, gelijke consumentenrechten en gelijke privacyregels in heel Europa. Het betekent ook dat we netneutraliteit moeten garanderen en roamingkosten binnen Europa moeten afschaffen. De mooie plannen van Neelie Kroes lijken vertraagd te worden door de lidstaten. Onacceptabel. Mijn collega Marietje Schaake stuurde direct een brief waarin zij oproept het open internet te behouden en het afschaffen van roamingtarieven niet te vertragen.

Europa kan en mag echter niet langer achterblijven op de rest van de wereld. Als wij nú stappen zetten en de Europese digitale markt realiseren, levert ons dat in de toekomst een keiharde return on investment op in banen die we op dit moment zo hard nodig hebben. Ik roep het Europees Parlement, de Commissie en de lidstaten dan ook op om samen met de Liberalen te streven naar eenheid in de Digitale Markt.

Europa moet nú vooruit, niet door anderen klein te houden, maar door gezonde concurrentie te creëren en het consumentenbelang in het oog te houden. Alleen zo kunnen we richting een sterk Europees digitaal klimaat met internetgiganten van Europese bodem en keuze in kwaliteit voor de consument.

Share this post