Online10.02.2022

Dit moet je doen voor een succesvolle dropshipping webshop


Dropshipping is ongekend populair. Vooral onder Millennials en Z’ers is e-commerce en dropshipping geen onbekend terrein meer. Ook zien we dat steeds meer ondernemers een online dropshipping shop runnen. En de snelle groei is logisch, want de wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering gaat sneller dan snel. De corona pandemie heeft er tevens voor gezorgd dat alles in een stroomversnelling terecht is gekomen. Kortom, verschillende factoren hebben ertoe geleid dat dropshipping webshops overal te vinden zijn. Maar, wat maakt een dropshipping webshop uiteindelijk succesvol en wat moet je daarvoor doen? Dat vertellen we je in dit blog!

1. Kies voor een duidelijke niche markt en doelgroep

Succesvol worden met je webshop? Dan is het belangrijk om precies te weten waar jij je op wilt richten. Hoe specifieker jouw niche markt, hoe gerichter je jouw doelgroep kunt bereiken. Producten die erg algemeen zijn voor een grote doelgroep, kosten vaak meer tijd en moeite om onder de aandacht te brengen. Heb je op dit moment geen duidelijke focus of ben je niet zeker wie je doelgroep is? Ga dan terug naar de tekentafel en probeer dit duidelijk te omschrijven. Uiteindelijk kun je op deze manier jouw dropshipping webshop ‘verfijnen’ en toespitsen op die specifieke niche markt. Hoe concreter, hoe beter!

2. Werk samen met de beste leverancier

Als dropshipper werk je nauw samen met je leverancier, belangrijk dus om een leverancier te kiezen die goed bij je past. Hoe beter de connectie, hoe meer kans dat je succes boekt met je huidige online dropship shop. Ben je op dit moment tevreden met je leverancier of mis je misschien mooie producten of kansen? Kijk dan om je heen en zoek naar andere opties. Zo kun je bijvoorbeeld via Droppery andere leveranciers ontdekken en heel gemakkelijk nieuwe producten toevoegen aan je dropshipping webshop.

3. Ga aan de slag met online marketing

Ben je al een tijdje aan het ondernemen met je e-commerce dropshipping shop? Maar, vraag je jezelf af waar die conversies blijven? Of valt het aantal bezoekers dat je webshop bezoekt tegen? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan met marketing. Begin met het uitbouwen van je sociale media of start een blog om zo beter online gevonden te kunnen worden. Ook is het slim om jouw website te optimaliseren (SEO) zodat je goed gevonden kan worden in Google.

Wil je groeien als dropshipper? Dan is het slim om na te denken over online advertising. Dat kan bijvoorbeeld door te adverteren via Facebook of door budget vrij te maken voor Google ads. Een ander marketinginstrument wat je kunt inzetten is e-mailmarketing. Zie je door de bomen het bos niet meer, of weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan ook eens een kijkje bij onze online marketing partner Red Banana. Zij zorgen dat jouw webshop online groeit en succesvoller wordt.

Online marketing voor webshop
Online marketing voor webshop

4. Analyseer de data van je webshop

Meten is weten! Niks is minder waar, want door jouw webshop in de gaten te houden en te analyseren, kun je beter begrijpen hoe je er voor staat. Om te groeien moet je namelijk wel onderzoeken waar de kansen liggen. Hier ontdek je ook gelijk de connectie met online marketing en alle andere werkzaamheden die je doet om je webshop te onderhouden en te ontwikkelen.

Je kunt Google Analytics gebruiken om in te zien hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest. Ook kun je inzien hoe het staat met je conversiepercentage en welke pagina’s het beste bezocht worden. Er is genoeg data! Maak daarom tijd vrij om hiermee aan de slag te gaan. Door beter te begrijpen hoe je dropshipping webshop wordt gebruikt, kun je de juiste keuzes maken om verder te groeien. Wil je succesvol worden met je dropshipping webshop? Dan helpt het analyseren van waardevolle data je verder.

5. Optimaliseer je dropshipping webshop en maak hier een gewoonte van

Je webshop staat al een tijdje online en na verloop van tijd zul je zien dat verschillende werkzaamheden totaal geen vruchten afwerpen terwijl andere aanpassingen wel succes boeken. Misschien loopt een Facebook campagne helemaal top of blijven de conversies toch achter.

Je webshop optimaliseren kan helpen om steeds beter te worden. Steek dus tijd in het uitzoeken van kansen die ervoor kunnen zorgen dat jouw webshop groeit, en pak die kansen. Misschien moet je de call to action anders omschrijven, of is die ene kleur van de button toch niet duidelijk genoeg. Start met A/B testen en op basis van dit onderzoek optimaliseer je waar nodig. Wanneer je dit regelmatig toepast, blijf je als dropshipper groeien en kansen ontdekken.

Webshop optimaliseren
Webshop optimaliseren

6. Onderzoek je doelgroep en stel vragen

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de bezoeker die in jouw webshop een bestelling plaatst. Leuk hoor al die data, maar wat echt waardevol is zijn de ideeën en pijnpunten van bezoekers. Kunnen ze alles goed vinden? Waarom bezoeken ze jouw dropshipping shop en lukt het uiteindelijk om een bestelling te plaatsen?

Probeer op een laagdrempelige manier informatie en feedback van je doelgroep te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld via Twitter een poll plaatsen of wat dacht je van een korte enquête die je later opstuurt via e-mail als iemand zijn bestelling binnen heeft? Met weinig inspanning kun je veel waardevolle input krijgen van jouw webshop bezoeker. Deze data zijn ‘golden nuggets’ en heel veel waard!

7. Stel doelen op en maak een planning

Succes boeken als dropshipper? Maak dan een planning met concrete doelen. Want zonder doel of visie ben je als een roerloos schip. Waar wil je heen? Wat zijn je doelen? Door een concreet plan op te stellen kun je keuzes maken die je helpen om de juiste richting op te groeien. Zonder een stip op de horizon is het lastig om te navigeren. Daarbuiten is de kans groot dat je zonder plan alles tegelijk wilt doen. Niet handig!

Hoe doe je dat dan, een doel opstellen? Gebruik de SMART formule: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Je doel moet aan deze punten voldoen, bij deze een voorbeeld:

“In kwartaal 1 van 2022 wil ik mijn conversiepercentage verhogen met 1%”.

Met een concreet doel kun je ontdekken welke werkzaamheden je gaat uitvoeren om dit doel te behalen. Op basis hiervan maak je een concrete planning die zorgt voor richting en structuur. Stap voor stap kun je dan succesvol worden met je dropshipping webshop en zul je ontdekken dat je met kleine stappen groot resultaat kunt boeken!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Dropshipping

​Wat kost dropshipping en hoeveel kun je ermee verdienen?

Zoals we inmiddels wel weten, komt dropshipping met veel voordelen. Webshops kunnen snel en makkelijk hun assortiment uitbreiden, en door te werken met goede leveranciers zijn zij niet afhankelijk van een magazijn vol vo...

Online02.12.2022

​Wat kost dropshipping en hoeveel kun je ermee verdienen?

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

Wil je jouw webshop naar een hoger niveau tillen? Dan raden we zeker aan om eens te kijken naar dropshipping. Met behulp van dropshipping voeg je eenvoudig producten toe aan jouw webshop, zonder dat je hiervoor een grote...

Online25.10.2022

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Dropshipping biedt veel voordelen: je kunt een webshop runnen zonder een magazijn vol met voorraad, je kunt samenwerken met diverse professionele leveranciers én je houdt tijd over voor het uitwerken van een effectieve...

Online29.08.2022

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

Dropshipping is enorm populair en voor steeds meer ondernemers geen onbekend terrein meer. De technologie raakt in een stroomversnelling en dat leidt ertoe dat je als ondernemer moet blijven innoveren. Dropshippen biedt...

Online11.07.2022

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

We hoeven inmiddels niet meer uit te leggen wat dropshipping is. Steeds meer ondernemers wagen zich aan de wondere wereld van e-commerce. En dat is ook niet gek. De wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering...

Online04.07.2022

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

Het is bijna zover: op 29 en 30 juni vinden de Webwinkel Vakdagen weer plaats. Tijdens het grootste e-commerce event in de Benelux komen volop interessante en vooraanstaande sprekers vertellen over hun ervaringen. De mar...

Marketing21.06.2022

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

Over een paar weken is het zover: de zomereditie van de Webwinkel Vakdagen vindt dan weer plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Ben je een online professional of ondernemer? Op het grootste e-commerce event van de Benelux do...

Marketing07.06.2022

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

We kunnen er inmiddels niet meer omheen: dropshipping. Deze fulfillment methode biedt webshop eigenaren de kans om zonder een enorme voorraad aan producten een succesvolle webshop te runnen, waarbij zij zich volledig kun...

Marketing27.05.2022

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

Verder lezen over Online Marketing

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

Verder lezen over Online Shop

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?