Online10.02.2022

Dit moet je doen voor een succesvolle dropshipping webshop


Dropshipping is ongekend populair. Vooral onder Millennials en Z’ers is e-commerce en dropshipping geen onbekend terrein meer. Ook zien we dat steeds meer ondernemers een online dropshipping shop runnen. En de snelle groei is logisch, want de wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering gaat sneller dan snel. De corona pandemie heeft er tevens voor gezorgd dat alles in een stroomversnelling terecht is gekomen. Kortom, verschillende factoren hebben ertoe geleid dat dropshipping webshops overal te vinden zijn. Maar, wat maakt een dropshipping webshop uiteindelijk succesvol en wat moet je daarvoor doen? Dat vertellen we je in dit blog!

1. Kies voor een duidelijke niche markt en doelgroep

Succesvol worden met je webshop? Dan is het belangrijk om precies te weten waar jij je op wilt richten. Hoe specifieker jouw niche markt, hoe gerichter je jouw doelgroep kunt bereiken. Producten die erg algemeen zijn voor een grote doelgroep, kosten vaak meer tijd en moeite om onder de aandacht te brengen. Heb je op dit moment geen duidelijke focus of ben je niet zeker wie je doelgroep is? Ga dan terug naar de tekentafel en probeer dit duidelijk te omschrijven. Uiteindelijk kun je op deze manier jouw dropshipping webshop ‘verfijnen’ en toespitsen op die specifieke niche markt. Hoe concreter, hoe beter!

2. Werk samen met de beste leverancier

Als dropshipper werk je nauw samen met je leverancier, belangrijk dus om een leverancier te kiezen die goed bij je past. Hoe beter de connectie, hoe meer kans dat je succes boekt met je huidige online dropship shop. Ben je op dit moment tevreden met je leverancier of mis je misschien mooie producten of kansen? Kijk dan om je heen en zoek naar andere opties. Zo kun je bijvoorbeeld via Droppery andere leveranciers ontdekken en heel gemakkelijk nieuwe producten toevoegen aan je dropshipping webshop.

3. Ga aan de slag met online marketing

Ben je al een tijdje aan het ondernemen met je e-commerce dropshipping shop? Maar, vraag je jezelf af waar die conversies blijven? Of valt het aantal bezoekers dat je webshop bezoekt tegen? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan met marketing. Begin met het uitbouwen van je sociale media of start een blog om zo beter online gevonden te kunnen worden. Ook is het slim om jouw website te optimaliseren (SEO) zodat je goed gevonden kan worden in Google.

Wil je groeien als dropshipper? Dan is het slim om na te denken over online advertising. Dat kan bijvoorbeeld door te adverteren via Facebook of door budget vrij te maken voor Google ads. Een ander marketinginstrument wat je kunt inzetten is e-mailmarketing. Zie je door de bomen het bos niet meer, of weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan ook eens een kijkje bij onze online marketing partner Red Banana. Zij zorgen dat jouw webshop online groeit en succesvoller wordt.

Online marketing voor webshop
Online marketing voor webshop

4. Analyseer de data van je webshop

Meten is weten! Niks is minder waar, want door jouw webshop in de gaten te houden en te analyseren, kun je beter begrijpen hoe je er voor staat. Om te groeien moet je namelijk wel onderzoeken waar de kansen liggen. Hier ontdek je ook gelijk de connectie met online marketing en alle andere werkzaamheden die je doet om je webshop te onderhouden en te ontwikkelen.

Je kunt Google Analytics gebruiken om in te zien hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest. Ook kun je inzien hoe het staat met je conversiepercentage en welke pagina’s het beste bezocht worden. Er is genoeg data! Maak daarom tijd vrij om hiermee aan de slag te gaan. Door beter te begrijpen hoe je dropshipping webshop wordt gebruikt, kun je de juiste keuzes maken om verder te groeien. Wil je succesvol worden met je dropshipping webshop? Dan helpt het analyseren van waardevolle data je verder.

5. Optimaliseer je dropshipping webshop en maak hier een gewoonte van

Je webshop staat al een tijdje online en na verloop van tijd zul je zien dat verschillende werkzaamheden totaal geen vruchten afwerpen terwijl andere aanpassingen wel succes boeken. Misschien loopt een Facebook campagne helemaal top of blijven de conversies toch achter.

Je webshop optimaliseren kan helpen om steeds beter te worden. Steek dus tijd in het uitzoeken van kansen die ervoor kunnen zorgen dat jouw webshop groeit, en pak die kansen. Misschien moet je de call to action anders omschrijven, of is die ene kleur van de button toch niet duidelijk genoeg. Start met A/B testen en op basis van dit onderzoek optimaliseer je waar nodig. Wanneer je dit regelmatig toepast, blijf je als dropshipper groeien en kansen ontdekken.

Webshop optimaliseren
Webshop optimaliseren

6. Onderzoek je doelgroep en stel vragen

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de bezoeker die in jouw webshop een bestelling plaatst. Leuk hoor al die data, maar wat echt waardevol is zijn de ideeën en pijnpunten van bezoekers. Kunnen ze alles goed vinden? Waarom bezoeken ze jouw dropshipping shop en lukt het uiteindelijk om een bestelling te plaatsen?

Probeer op een laagdrempelige manier informatie en feedback van je doelgroep te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld via Twitter een poll plaatsen of wat dacht je van een korte enquête die je later opstuurt via e-mail als iemand zijn bestelling binnen heeft? Met weinig inspanning kun je veel waardevolle input krijgen van jouw webshop bezoeker. Deze data zijn ‘golden nuggets’ en heel veel waard!

7. Stel doelen op en maak een planning

Succes boeken als dropshipper? Maak dan een planning met concrete doelen. Want zonder doel of visie ben je als een roerloos schip. Waar wil je heen? Wat zijn je doelen? Door een concreet plan op te stellen kun je keuzes maken die je helpen om de juiste richting op te groeien. Zonder een stip op de horizon is het lastig om te navigeren. Daarbuiten is de kans groot dat je zonder plan alles tegelijk wilt doen. Niet handig!

Hoe doe je dat dan, een doel opstellen? Gebruik de SMART formule: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Je doel moet aan deze punten voldoen, bij deze een voorbeeld:

“In kwartaal 1 van 2022 wil ik mijn conversiepercentage verhogen met 1%”.

Met een concreet doel kun je ontdekken welke werkzaamheden je gaat uitvoeren om dit doel te behalen. Op basis hiervan maak je een concrete planning die zorgt voor richting en structuur. Stap voor stap kun je dan succesvol worden met je dropshipping webshop en zul je ontdekken dat je met kleine stappen groot resultaat kunt boeken!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Dropshipping

​Wat kost dropshipping en hoeveel kun je ermee verdienen?

Zoals we inmiddels wel weten, komt dropshipping met veel voordelen. Webshops kunnen snel en makkelijk hun assortiment uitbreiden, en door te werken met goede leveranciers zijn zij niet afhankelijk van een magazijn vol vo...

Online02.12.2022

​Wat kost dropshipping en hoeveel kun je ermee verdienen?

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

Wil je jouw webshop naar een hoger niveau tillen? Dan raden we zeker aan om eens te kijken naar dropshipping. Met behulp van dropshipping voeg je eenvoudig producten toe aan jouw webshop, zonder dat je hiervoor een grote...

Online25.10.2022

​6x tips bij het kiezen van een e-commerce platform voor jouw dropshipping webshop

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Dropshipping biedt veel voordelen: je kunt een webshop runnen zonder een magazijn vol met voorraad, je kunt samenwerken met diverse professionele leveranciers én je houdt tijd over voor het uitwerken van een effectieve...

Online29.08.2022

​Deze producten kun je beter niet dropshippen

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

Dropshipping is enorm populair en voor steeds meer ondernemers geen onbekend terrein meer. De technologie raakt in een stroomversnelling en dat leidt ertoe dat je als ondernemer moet blijven innoveren. Dropshippen biedt...

Online11.07.2022

Tips voor het vinden van geschikte producten om te dropshippen

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

We hoeven inmiddels niet meer uit te leggen wat dropshipping is. Steeds meer ondernemers wagen zich aan de wondere wereld van e-commerce. En dat is ook niet gek. De wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering...

Online04.07.2022

​6x tips voor een unieke dropshipping webshop

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

Het is bijna zover: op 29 en 30 juni vinden de Webwinkel Vakdagen weer plaats. Tijdens het grootste e-commerce event in de Benelux komen volop interessante en vooraanstaande sprekers vertellen over hun ervaringen. De mar...

Marketing21.06.2022

​4 keynotes die je niet mag missen op de Webwinkel Vakdagen

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

Over een paar weken is het zover: de zomereditie van de Webwinkel Vakdagen vindt dan weer plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Ben je een online professional of ondernemer? Op het grootste e-commerce event van de Benelux do...

Marketing07.06.2022

​Inspiratie opdoen op de Webwinkel Vakdagen: meld je nu aan

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

We kunnen er inmiddels niet meer omheen: dropshipping. Deze fulfillment methode biedt webshop eigenaren de kans om zonder een enorme voorraad aan producten een succesvolle webshop te runnen, waarbij zij zich volledig kun...

Marketing27.05.2022

​Dropshipping-successen zijn er om te delen

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat