Dropshipping is ongekend populair. Vooral onder Millennials en Z’ers is e-commerce en dropshipping geen onbekend terrein meer. Ook zien we dat steeds meer ondernemers een online dropshipping shop runnen. En de snelle groei is logisch, want de wereld verandert in een rap tempo en de digitalisering gaat sneller dan snel. De corona pandemie heeft er tevens voor gezorgd dat alles in een stroomversnelling terecht is gekomen. Kortom, verschillende factoren hebben ertoe geleid dat dropshipping webshops overal te vinden zijn. Maar, wat maakt een dropshipping webshop uiteindelijk succesvol en wat moet je daarvoor doen? Dat vertellen we je in dit blog!
Succesvol worden met je webshop? Dan is het belangrijk om precies te weten waar jij je op wilt richten. Hoe specifieker jouw niche markt, hoe gerichter je jouw doelgroep kunt bereiken. Producten die erg algemeen zijn voor een grote doelgroep, kosten vaak meer tijd en moeite om onder de aandacht te brengen. Heb je op dit moment geen duidelijke focus of ben je niet zeker wie je doelgroep is? Ga dan terug naar de tekentafel en probeer dit duidelijk te omschrijven. Uiteindelijk kun je op deze manier jouw dropshipping webshop ‘verfijnen’ en toespitsen op die specifieke niche markt. Hoe concreter, hoe beter!
Als dropshipper werk je nauw samen met je leverancier, belangrijk dus om een leverancier te kiezen die goed bij je past. Hoe beter de connectie, hoe meer kans dat je succes boekt met je huidige online dropship shop. Ben je op dit moment tevreden met je leverancier of mis je misschien mooie producten of kansen? Kijk dan om je heen en zoek naar andere opties. Zo kun je bijvoorbeeld via Droppery andere leveranciers ontdekken en heel gemakkelijk nieuwe producten toevoegen aan je dropshipping webshop.
Ben je al een tijdje aan het ondernemen met je e-commerce dropshipping shop? Maar, vraag je jezelf af waar die conversies blijven? Of valt het aantal bezoekers dat je webshop bezoekt tegen? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan met marketing. Begin met het uitbouwen van je sociale media of start een blog om zo beter online gevonden te kunnen worden. Ook is het slim om jouw website te optimaliseren (SEO) zodat je goed gevonden kan worden in Google.
Wil je groeien als dropshipper? Dan is het slim om na te denken over online advertising. Dat kan bijvoorbeeld door te adverteren via Facebook of door budget vrij te maken voor Google ads. Een ander marketinginstrument wat je kunt inzetten is e-mailmarketing. Zie je door de bomen het bos niet meer, of weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan ook eens een kijkje bij onze online marketing partner Red Banana. Zij zorgen dat jouw webshop online groeit en succesvoller wordt.
Meten is weten! Niks is minder waar, want door jouw webshop in de gaten te houden en te analyseren, kun je beter begrijpen hoe je er voor staat. Om te groeien moet je namelijk wel onderzoeken waar de kansen liggen. Hier ontdek je ook gelijk de connectie met online marketing en alle andere werkzaamheden die je doet om je webshop te onderhouden en te ontwikkelen.
Je kunt Google Analytics gebruiken om in te zien hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest. Ook kun je inzien hoe het staat met je conversiepercentage en welke pagina’s het beste bezocht worden. Er is genoeg data! Maak daarom tijd vrij om hiermee aan de slag te gaan. Door beter te begrijpen hoe je dropshipping webshop wordt gebruikt, kun je de juiste keuzes maken om verder te groeien. Wil je succesvol worden met je dropshipping webshop? Dan helpt het analyseren van waardevolle data je verder.
Je webshop staat al een tijdje online en na verloop van tijd zul je zien dat verschillende werkzaamheden totaal geen vruchten afwerpen terwijl andere aanpassingen wel succes boeken. Misschien loopt een Facebook campagne helemaal top of blijven de conversies toch achter.
Je webshop optimaliseren kan helpen om steeds beter te worden. Steek dus tijd in het uitzoeken van kansen die ervoor kunnen zorgen dat jouw webshop groeit, en pak die kansen. Misschien moet je de call to action anders omschrijven, of is die ene kleur van de button toch niet duidelijk genoeg. Start met A/B testen en op basis van dit onderzoek optimaliseer je waar nodig. Wanneer je dit regelmatig toepast, blijf je als dropshipper groeien en kansen ontdekken.
Uiteindelijk draait het natuurlijk om de bezoeker die in jouw webshop een bestelling plaatst. Leuk hoor al die data, maar wat echt waardevol is zijn de ideeën en pijnpunten van bezoekers. Kunnen ze alles goed vinden? Waarom bezoeken ze jouw dropshipping shop en lukt het uiteindelijk om een bestelling te plaatsen?
Probeer op een laagdrempelige manier informatie en feedback van je doelgroep te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld via Twitter een poll plaatsen of wat dacht je van een korte enquête die je later opstuurt via e-mail als iemand zijn bestelling binnen heeft? Met weinig inspanning kun je veel waardevolle input krijgen van jouw webshop bezoeker. Deze data zijn ‘golden nuggets’ en heel veel waard!
Succes boeken als dropshipper? Maak dan een planning met concrete doelen. Want zonder doel of visie ben je als een roerloos schip. Waar wil je heen? Wat zijn je doelen? Door een concreet plan op te stellen kun je keuzes maken die je helpen om de juiste richting op te groeien. Zonder een stip op de horizon is het lastig om te navigeren. Daarbuiten is de kans groot dat je zonder plan alles tegelijk wilt doen. Niet handig!
Hoe doe je dat dan, een doel opstellen? Gebruik de SMART formule: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Je doel moet aan deze punten voldoen, bij deze een voorbeeld:
“In kwartaal 1 van 2022 wil ik mijn conversiepercentage verhogen met 1%”.
Met een concreet doel kun je ontdekken welke werkzaamheden je gaat uitvoeren om dit doel te behalen. Op basis hiervan maak je een concrete planning die zorgt voor richting en structuur. Stap voor stap kun je dan succesvol worden met je dropshipping webshop en zul je ontdekken dat je met kleine stappen groot resultaat kunt boeken!