De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De digitale transitie is niet iets wat ons morgen wacht. Organisaties die zich hier pas in de nabije toekomst mee bezig gaan houden zijn eigenlijk al te laat. Morgen is alles met alles verbonden en wie de zakelijke boot mist, heeft het nakijken, zo voorspelt Yann Toutant, algemeen manager bij Econocom Nederland. De basis voor de nabije toekomst is nu al gelegd en de ontwikkelingen die hier aan ten grondslag liggen zijn de opkomst van 4G-diensten, de explosie van het aantal verbonden apparaten en geo-lokalisatie. Combineer die drie factoren en het wordt duidelijk hoe de wereld van morgen eruit ziet.
De digitale transitie die zich aan het voltrekken is, biedt nieuwe uitdagingen en mogelijkheden, maar creëert tegelijkertijd een nieuwe realiteit, die grote flexibiliteit vraagt voor de manier waarop we werken, samenwerken, service verlenen en zaken doen. Het 4G-netwerk is de grote katalysator van deze nieuwe, digitale wereld. Dankzij 4G verdwijnen de beperkingen die onze connectivity in de weg staan en kan het potentieel van al onze mobiele, slimme apparaten pas echt gaan worden benut. De mogelijkheden die er liggen voor het bedrijfsleven zijn oneindig.
De verbonden wereld
Het is de consument die om de verbonden wereld vraagt. Elk aspect van het dagelijks leven, zoals communicatie, consumeren, de gezondheidszorg, onderwijs, transport, het gaat allemaal gebruik maken van het netwerk en via een exponentieel groeiend aantal apparaten. De interactiemomenten worden niet alleen geïnitieerd door mensen, maar ook door machines.
Machines die met andere machines communiceren vormen de basis voor een uitermate efficiënte manier van het bedienen van klanten. Neem iets simpels als het in- en uitchecken in een hotel. Waarom moeten mensen hiervoor in de rij staan? Het enige wat het hotel op dat moment van de gast wil weten is hoeveel drankjes uit de minibar zijn gehaald; de rest is allang geregistreerd. Dit proces kan veel efficiënter met een connected minibar: iedere keer dat een bezoeker een drankje pakt, wordt het automatisch bijgeschreven op de rekening. Zo worden wachtrijen bij de receptie voorkomen, wordt er bespaard op personeel en worden klanten niet lastig gevallen met futiliteiten.
Met het Internet of Things worden kosten gereduceerd, bedrijfsprocessen verbeterd en nieuwe businessmodellen mogelijk. En dan is er natuurlijk het voordeel van omzetvergroting van new business en het versterken van de klantrelatie. Vroeger werd een product verkocht en stopte de klantrelatie. Dankzij de data die organisaties verzamelen, kunnen diensten en producten nu realtime verbeterd worden als dat nodig is.
Noodzaak tot voortdurend investeren
Nieuwe netwerktechnologieën, the internet of things en de alomtegenwoordige mobiele apparatuur gaan zozeer verweven worden met alle menselijke activiteiten, dat ze een vanzelfsprekend onderdeel van het leven worden en in zekere mate al zijn. In de verbonden wereld van morgen zijn commerciële organisaties niet alleen deelnemers aan deze nieuwe, digitale werkelijkheid, maar de centrale facilitator. De snelheid waarmee de digitale transitie zich voltrekt, stelt organisaties echter voor een probleem: hoe blijven zij bij in een wereld die steeds sneller verandert, met product life cycles die steeds korter worden en een voortdurende investeringsnoodzaak om de technologie en diensten up to date te houden?
Een mogelijke oplossing is het leasen van nieuwe technologie en zelfs complete infrastructuren. Een leasepartner die anticipeert op de technologische ontwikkelingen, kan zich aanpassen op de markttrends en de wensen van haar klanten faciliteren. Om technologisch te innoveren, moeten bedrijven ook financieel gaan innoveren. Met een leaseoplossing op maat hebben organisaties de flexibiliteit om hun digitale omgeving optimaal te managen, tegen zo laag mogelijke kosten.