Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.
Een digitaal kunstwerk is voor een mega bedrag verkocht. Eind vorig jaar gaf kunstverzamelaar Pablo Rodriguez-Fraile bijna 67.000 dollar uit aan een videokunstwerk van 10 seconden. Vorige week verkocht hij dat videokunstwerk voor maar liefst 6,6 miljoen dollar.
Digitale kunst is geld waard
De video van digitale kunstenaar Beeple, artiestennaam van Mike Winkelman, werd geverifieerd door blockchain. Dat diende als een digitale handtekening om te verifiëren wie de eigenaar is en of het wel om een origineel kunstwerk gaat. Het gaat om een zogenaamd niet vervangbare token (NFT). Deze manier van digitaal verifiëren is tijdens de pandemie enorm populair geworden. Investeerder zijn geneigd om grote sommen geld uit te geven voor kunst die alleen online bestaat.
Met blockchain-technologie kunnen de items worden geverifieerd als uniek. Dat in tegenstelling tot traditionele online objecten die eindeloos kunnen worden gereproduceerd.
Kunstwerk van Trump
De computer gegenereerde video die door Rodriguez-Fraile werd verkocht, laat zien wat een gigantische Donald Trump lijkt te zijn die op de grond is ingestort, zijn lichaam bedekt met slogans, in een verder idyllische omgeving.
De kunsthandelaar zegt er dit over: “Je kunt naar het Louvre gaan en een foto maken van de Mona Lisa. Dat mag, maar het heeft geen enkele waarde omdat het niet de herkomst of de geschiedenis van het werk niet heeft”.
Veilinghuis Christie’s gaat handelen in digitale kunst
Veilinghuis Christie’s heeft de allereerste verkoop van digitale kunst voor haar rekening genomen. Een collage van 5.000 foto’s, ook door Beeple gemaakt.
‘Everydays – The First 5000 Days’, is een samengesteld werk van de kunstenaar. Hij begon 13 jaar geleden met ‘Everydays’ te werken, met pen en papier, maar gebruikt nu voornamelijk computersoftware.
De biedingen voor het werk hebben nu al de 3 miljoen dollar bereikt. De verkoop zal op 11 maart worden afgerond.
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023