Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een artikel van NRKbeta (de tech-tak van de Noorse versie van NPO), moet je eerst een korte toets doen met drie multiplechoicevragen over het artikel. Kun je die niet correct beantwoorden, dan heb je het niet of maar half gelezen en, zo redeneert de site, moet je ook niet meepraten.
TL;DR. This sucks. You suck.
Het idee is tweeledig: de afleiding van de toets zorgt er voor dat een aantal cruciale seconden gewonnen worden waarin iemand van heel boos (nog steeds de hoofdreden voor commentaar) naar iets minder in vuur en vlam gaat. Daarnaast maakt het ook een einde aan mensen die alleen maar willen reageren op wat iemand anders heeft gezegd. Door commentatoren te dwingen om te lezen waar de discussie vandaan komt is de kans groter dat argumenten inhoudelijker worden. Daarnaast is er nog een extra bonus: bots kunnen niet meer zomaar spam achterlaten, want die hebben (nog) geen mogelijkheid om de multiple-choice vragen in te vullen.
Extra werk
Het siert de publieke omroep dat ze nog een poging doen om commentaren te behouden, want veel grote websites hebben al besloten dat het de moeite niet waard is. Als gevolg van de frustratie die het steeds maar weer verwijderen en modereren van de commentaren van trollen, bots en ander online gespuis hebben die sites gewoon hun commentaar-optie verwijderd. Laat het maar aan Facebook over, zo wordt vaak gedacht. Het is een goed idee, maar uiteindelijk is het wel allemaal extra werk. NRKbeta redacteuren moeten wel een aantal vragen maken die in het artikel terug te vinden zijn (commentatoren krijgen drie vragen at random uit een groter aantal) en dat kost tijd.
NRK is er over aan het denken om deze methode bij alle takken van de omroep in te voeren, maar dan moet er wellicht een apart ‘toetsteam’ of bot komen die de vragen bij elk artikel genereert. Uitzetten is makkelijker, maar zoals een journalist van NRK terecht zegt: “we willen het volk dat uiteindelijk ons salaris betaalt waar voor hun geld geven en daar hoort de mogelijkheid tot discussie en feedback wat ons betreft wel bij.”
Ik roep gewoon even wat
Het concept is in elk geval interessant om over na te denken. Stel je voor dat niemand meer iets op Facebook mocht zetten als reactie op een artikel of video zonder zo’n toets te hebben gedaan? Vermoedelijk zou het drie weken na invoering half uitgestorven zijn op Zuckerberg’s geldmachine. De kans dat we zoiets gaan zien op platformen van dat formaat is heel klein, al zijn er wel bots in de maak door Alphabet (Google’s moederbedrijf) die zinloze en kwetsende commentaren zouden kunnen uitfilteren. Die bots zouden wellicht op sites als de New York Times, Wikipedia en The Guardian gaan verschijnen in de toekomst. Voorlopig moet je de assholes dus nog even op de koop toenemen.
[Afbeelding © Family Business – Fotolia]
Verder lezen over Community
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
DC Business28.06.2023
Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat
DC Business14.09.2021
Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd
Technology13.08.2021
Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is
Lifestyle08.07.2019
De voors en tegens van een Tiny House
Social Media09.02.2018
Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders
En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerdersOnline28.05.2016