Winkel jij nog wel eens in een fysieke winkel? Sommige shoppers gebruiken ze alleen om online gekochte artikelen te retourneren. Want, dat gebeurt vaak. Natuurlijk stop je weleens wat items in je mandje waarvan je eigenlijk al weet dat je ze gaat retourneren, maar die je toch even wil aanpassen. Er is nu kunstmatige intelligentie ontwikkeld die al weet voor jij iets koopt dat je het gaat terugbrengen of -sturen.
Er wordt verwacht er in 2020 voor 4 biljoen dollar online zal worden gewinkeld. De meeste mensen kijken eigenlijk niet goed wat het retourbeleid is van een winkel, terwijl hierin grote verschillen zijn. De een laat je, zelfs als je alles terugstuurt, opdraaien voor de retourkosten en de ander zorgt ervoor dat zowel het afleveren als het retourneren gratis is. De meeste grote winkels hebben dit laatste beleid, waardoor online winkelen steeds prettiger wordt, inclusief het retourneren. Dat wordt dus volop gedaan. Schattingen zijn dat maar liefst een derde van de online aankopen retour gaan.
Google en ecommerce-bedrijf Myntra Designs hebben de krachten gebundeld om te onderzoeken of er nog voor een aankoop werd gedaan, al kon worden ingeschat of iemand het artikel zou terugsturen. Dat werd gedaan met een mix van informatie: onder andere voorkeuren, lichaamsvorm en bekeken artikelen. De 600.000 artikelen van Myntra Designs werden gebruikt voor het onderzoek. Er zijn bij Myntra wekelijks ongeveer 1 miljoen bestellingen. Het is gebleken dat er eerder geretourneerd wordt als er meerdere soortgelijke producten in het mandje liggen. Dat is op zich vrij logisch: sommige klanten bestellen een broek in twee maten, om zeker te zijn dat hij past.
Daarnaast bleek dat 53% van de retouren te maken hebben met het niet passen van de kleding. Een winkelwagen met meer dan vijf artikelen erin heeft bovendien in 72% van de gevallen een retour, terwijl dat bij winkelwagentjes met slechts 1 artikel slechts 9% is. Oude artikelen gaan bovendien twee maal vaker retour dan mode uit het huidige seizoen. Het plan is dan ook om bepaalde items onretourneerbaar te maken, waarbij je dan een coupon krijgt. Het bedrijf hoopt hierdoor het aantal retouren terug te dringen.