Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je even goed nadenkt over welke bedrijven in Nederland het meeste verkopen kun je voor jezelf best een lijstje maken, al is het van de Nederlandse sites waar je zelf online zaken doet. Noem er daar vijf van op, dan durf ik te wedden dat er minstens vier in de Twinkle 100 top tien staan. Twinkle is de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland.
Die top 100 is leuk om te zien, zeker als je in de online verkoop actief bent. Wie er echter met de grote koek gaat lopen is wel duidelijk: de grote partijen. Dit jaar is de enige verrassing niet dat bol.com op nummer één staat, maar voornamelijk hoe ver de site is uitgelopen op de rest van de top tien. De nieuwe nummer twee, Coolblue, heeft een derde minder dan bol met 616 miljoen euro omzet. De koploper loopt net langs het miljard aan omzet, wat echt heul veel is.
De top tien
- bol.com – 950 miljoen
- Coolblue – 615 miljoen
- wehkamp – 540 miljoen
- Zalando – 530 miljoen
- Albert Heijn Online – 400 miljoen
- Amazon – 250 miljoen
- H&M – 205 miljoen
- Van Dijk Educatie – 197 miljoen
- Media Markt – 190 miljoen
- Nextail (Blokker Holding) – 173 miljoen
Reizen
Ook de grootste reisverkopers van Nederland worden op een rijtje gezet in de publicatie in de travel30, en ook daar is het een parade van ususal suspects in de top vijf: KLM op één met 580 miljoen, TUI daar direct achteraan met slechts 15 miljoen minder en dan Travix, de Sundio Group (o.a. Sunweb en GoGo) en Corendon.
Het verschil tussen reisverkopers en verkopers die tastbare producten maken wordt gemaakt, al is niet helemaal duidelijk waarom. Als alles door elkaar zou staan zou dat de ranglijst wel flink beïnvloeden: de achterste helft van de top tien zou er uitgeknald worden door de reisorganisaties, dus misschien dat dit er iets mee te maken heeft. Dan komt er een hoop een stuk verder naar beneden te staan in de lijst.
De onderkant van de lijst is volgens Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout sowieso interessant. Er zijn inmiddels tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro omzet, terwijl de ondergrens vorig jaar nog rond de 3 miljoen zat. Dat om nog maar even in te wrijven dat online retail big business is. Als je dus een fysieke winkelier wilt pesten, moet je vooral deze publicatie aan ‘m kado doen.
[Afbeeldingen © Twinkle 100]
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023