Als je even goed nadenkt over welke bedrijven in Nederland het meeste verkopen kun je voor jezelf best een lijstje maken, al is het van de Nederlandse sites waar je zelf online zaken doet. Noem er daar vijf van op, dan durf ik te wedden dat er minstens vier in de Twinkle 100 top tien staan. Twinkle is de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland.
Die top 100 is leuk om te zien, zeker als je in de online verkoop actief bent. Wie er echter met de grote koek gaat lopen is wel duidelijk: de grote partijen. Dit jaar is de enige verrassing niet dat bol.com op nummer één staat, maar voornamelijk hoe ver de site is uitgelopen op de rest van de top tien. De nieuwe nummer twee, Coolblue, heeft een derde minder dan bol met 616 miljoen euro omzet. De koploper loopt net langs het miljard aan omzet, wat echt heul veel is.
Ook de grootste reisverkopers van Nederland worden op een rijtje gezet in de publicatie in de travel30, en ook daar is het een parade van ususal suspects in de top vijf: KLM op één met 580 miljoen, TUI daar direct achteraan met slechts 15 miljoen minder en dan Travix, de Sundio Group (o.a. Sunweb en GoGo) en Corendon.
Het verschil tussen reisverkopers en verkopers die tastbare producten maken wordt gemaakt, al is niet helemaal duidelijk waarom. Als alles door elkaar zou staan zou dat de ranglijst wel flink beïnvloeden: de achterste helft van de top tien zou er uitgeknald worden door de reisorganisaties, dus misschien dat dit er iets mee te maken heeft. Dan komt er een hoop een stuk verder naar beneden te staan in de lijst.
De onderkant van de lijst is volgens Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout sowieso interessant. Er zijn inmiddels tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro omzet, terwijl de ondergrens vorig jaar nog rond de 3 miljoen zat. Dat om nog maar even in te wrijven dat online retail big business is. Als je dus een fysieke winkelier wilt pesten, moet je vooral deze publicatie aan ‘m kado doen.
[Afbeeldingen © Twinkle 100]