01.03.2016
Online

De nieuwe richtlijnen van Google voor SEO

By: Tedje van Gils

BlogOnline

Als je je in de wereld van SEO, copywriting of inbound marketing bevindt, is het zeer waarschijnlijk dat je hebt gehoord over de nieuwe richtlijnen “Search Quality Evaluator Guidlines” van Google.

De nieuwe guidelines van Google vertelt niet hoe hun algoritme precies in elkaar zit (dat blijft altijd een mysterie), maar het geeft wel een enorme hoeveelheid informatie over waar Google beoordelaars precies naar op zoek zijn, wat een pagina hoogwaardig maakt en hoe de inhoud moet worden geschreven.

Expert schrijvers en originele content

Een van de belangrijkste noodzaken voor goede SEO volgens Google is, dat je een deskundige schrijver in dienst hebt. Iemand die weet waar hij of zij over schrijft en ervaring heeft. Er is een grote behoefte aan deskundige schrijvers en auteurs die goede content voor hun sector te kunnen produceren.

Het is geen geheim dat Google altijd al gehouden heeft van originele, nuttige en goed geschreven diepgaande content. Interessant bij de nieuwe update van de richtlijnen van Google is dat ze een grote nadruk leggen op deskundige schrijvers.

Kwalitatieve content is belangrijk

Ook wordt er heel veel waarde gehecht aan kwalitatieve en relevante content. Kwalitatieve content wordt steeds belangrijker. Dit neemt niet weg dat elementen zoals een aantal backlinks ineens minder belangrijk worden. Google kijkt steeds kritischer naar verschillende factoren en ook naar de kwaliteit van de linkende domeinen. Relatief gemakkelijk verkregen ‘linkfarms’ zullen minder waarde hebben dan een link van een kwalitatief goed domein. Content is king!

webtexttool
webtexttool

Maar wat maakt je een expert?

Google maakt duidelijk dat dat sterk afhankelijk is van het onderwerp waar je over schrijft. Product- of restaurantreviews kunnen bijvoorbeeld worden beschouwd als ‘expert’. Zolang beoordelingen gedetailleerd en nuttig zijn, beschouwt Google de content als goede content.

Op gezondheidsfora zitten vaak mensen op zitten die geen gekwalificeerd specialist zijn om bijvoorbeeld over medische inhoud te schrijven. Maar omdat ze vaak wel ervaringsdeskundige zijn, zal de pagina als nuttig worden beschouwd.

Handige SEO tool

Kwalitatieve content is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor Google. Ben jij een deskundige schrijver? Dan kun je Webtexttool gebruiken om je teksten in één keer SEO-proof te maken. Een tijdje geleden schreven we al een review over Webtexttool: een tool waarmee je jouw webteksten gemakkelijk en snel SEO-proof maakt. Met Webtexttool wordt je tekst real time gecheckt aan de hand van de laatste inzichten op SEO-gebied, waardoor je live de beste optimalisatie-suggesties krijgt. Je verbetert je tekst dus al tijdens het schrijven van je content, zodat je eerste versie direct geheel SEO-friendly is.

Google kijkt naar je website in termen van keyword gerelateerde functies, zoals het gebruik van je keyword en de relevantie van het onderwerp. Ook is de lengte van de tekst nog steeds erg belangrijk voor de ranking op Google. Met deze dingen helpt Webtexttool je.

Als je vaak met SEO werkt, maar ook als je er nog niet heel veel verstand van hebt, is deze tool heel handig. Meld je hier aan en probeer de gratis trial van Webtexttool!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Webtexttool.

Fotocredits: Fotolia © Rawpixel.com / Fotolia © designer491

Share this post