We zien dat op social media steeds meer kunstmatige intelligentie zijn intrede doet. Dat sijpelt nu echter ook door naar andere online apps, zoals dating apps. Match Group bijvoorbeeld, dat onder andere Tinder uitbaat, staat op het punt om een AI-bot te introduceren in Tinder.
Waar we in veel gevallen moeten zoeken wat direct de toegevoegde waarde van een AI-bot is, zien we dat bij dating-apps juist meteen voor ons. Immers wil je dan toch weten wat leuk is om te zeggen om het gesprek te openen, of wat een leuk idee is voor een date. Of simpelweg wie het hoofdpersonage is uit Severence, om te kunnen ‘bonden’ over series. Tegelijkertijd schreven we anderhalf jaar geleden ook dat als er iets een rare relatie kan hebben, het dating-apps en AI wel zijn.
Waarom? Destijds liet de ceo van Bumble weten dat ze ervan overtuigd was dat als je AI gebruikt, je ook meer dates krijgt. Ze zag het een beetje voor zich zoals wij het nu ook schetsen: een beetje hulp met die openingszin en wat gespreksstof. Op zich, en natuurlijk met de gebruiker als curator, is het zo gek nog niet. Alleen kom je wel in gevaar wanneer je straks eigenlijk alleen nog maar twee AI’s over hebt die met elkaar flirten, terwijl de mens er eigenlijk maar een beetje langs de zijlijn bijstaat.
Toch lijkt het wel steeds meer te gaan gebeuren en dat is niet eens alleen maar vanuit een gebruikersoogpunt bekeken. De dating-apps van Match Group zien een terugloop in het aantal gebruikers. Een grote terugloop: tussen 2023 en 2024 verdwenen er 3,2 gebruikers van de app. Het bedrijf kijkt nu naar AI om het tij te keren. Het is alleen de vraag of het bedrijf hiermee niet juist een averechts effect creëert. Waarom gaan mensen immers van dating apps af? Dat is waarschijnlijk omdat het niet zo echt voelt: er zit wel een echt persoon aan de andere kant, maar er is zoveel aanbod en de gesprekken krijgen regelmatig moeilijk diepgang, waardoor het minder menselijk voelt. Ga je daar ook nog een bot bijzetten… Het voelt allemaal simpelweg niet zo sociaal.
Natuurlijk zijn er ook veel andere redenen waarom de aanwas op Tinder slinkt: het is een generatieding. Sommige jongere generaties hebben helemaal geen interesse in dating apps. Wat voor ons oudere generaties nog een soort ‘nieuwe manier’ van daten is, dat is het voor jongeren niet: Tinder bestaat soms langer dan zijzelf. Match Group denkt dat AI juist kan zorgen voor een beter profiel, waarop dan meer menselijke interactie plaatsvindt, maar ook dat het kan helpen betere matches te creëren, waarmee je dus ook eerder een waardevol gesprek kunt voeren. Het is afwachten of Tinder het na de coronajaren inderdaad blijft winnen van de kroeg, festivals en andere groepsactiviteiten waar mensen elkaar ontmoeten. En vooral: hoe AI hierin een rol speelt, of dat het toch leeftijd is die Tinder en vele andere dating apps parten gaan spelen.