De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Microsoft presenteerde eerder deze week zijn nieuwe, wereldwijde
onderzoek over de relatie tussen consumenten en technologie. Het onderzoek, Microsoft Digital Trends 2015, geeft inzicht in het online gedrag van consumenten op diverse digitale platformen, de verschillende digitale apparaten en online diensten waar de consumenten voorkeur aan geven.
In het onderzoek is ook Nederland meegenomen en opvallend is dat wij vanwege het enorme aanbod van informatie online door de bomen het bos niet meer zien. Zo heeft 45% moeite te vinden wat hij/zij zoekt en wil daarbij worden geholpen. Bovendien blijkt dat Nederlanders online een meer persoonlijke ervaring willen. Maar als duidelijk is welke voordelen ze dat oplevert, is slechts 45% bereid die persoonlijke gegevens te delen met bedrijven. Wereldwijd is 61% bereid persoonlijke data te delen met bedrijven, mits de voordelen daarvan duidelijk zijn.
Nederlanders willen technologie meer voor zich laten werken. Zo is nu al 60% van de Nederlanders geïnteresseerd in apps en devices die ze meer over zichzelf leren. Denk hierbij aan apps en
wearables die bijvoorbeeld het slaap- of eetpatroon, of de sportactiviteit bijhouden. Daarbij wil zestig procent van de ondervraagde Nederlanders zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.
”
In het rapport is goed te zien dat mensen gewend raken aan elektronica die aan de digitale wereld gekoppeld is en dat ze bereid zijn persoonlijke data te delen. Wel is duidelijk dat veel mensen online moeite hebben met het enorme aanbod van informatie“, aldus Natasha Hritzuk, Senior Director of Global Consumer Insights bij Microsoft. “Bedrijven moeten transparant zijn over hoe ze je data verzamelen, waarom ze dat doen en hoe het gebruikt wordt. Mensen willen er persoonlijk voordeel van hebben.”
Enkele bevindingen:
Ruim 60% van de Nederlanders (74% wereldwijd) gebruikt tracking-apps en -devices waarmee bijvoorbeeld sportactiviteiten en leefgewoonten worden gemonitord. Maar slechts 18% van de Nederlanders gebruikt deze technologie om actief doelstellingen te realiseren. Daarnaast ziet 44% van de ondervraagde Nederlanders (60% wereldwijd) heil in The Internet of Things, waarbij bijvoorbeeld ook huizen en apparaten aangesloten zijn op het internet.
Nu steeds meer data online staat, zegt 72% van de Nederlanders behoefte te hebben aan hulpmiddelen om deze gegevens te managen. Zeker 60% wil daarbij zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.
Een andere opkomende trend is, dat Nederlanders eerder kopen van ondernemingen die het mogelijk maken om producten te personaliseren of samen te ontwikkelen op basis van eigen interesses en voorkeuren.
Ten slotte ontstaat op sociale media een trend waarbij one size fits all aan populariteit afneemt. Zo geeft 32% van de Nederlanders aan steeds vaker gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses. Wereldwijd geldt dit al voor 48%.
Verder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business13.09.2021
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening
DC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024
5 handige programma’s voor online samenwerken
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024