De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Wat heb je als bedrijf nodig om de beste B2B webshop in de branche te hebben? Om deze vraag te beantwoorden kijken we naar vier dingen die de beste B2B webshops met elkaar gemeen hebben.
Een sterke B2B webshop is:
- Informatierijk
- Gemakkelijk in gebruik
- Gepersonaliseerd
- Goed ontworpen
Lees hier wat dit in de praktijk betekent en hoe dit binnen je eigen (toekomstige) B2B webshop toe te passen is.
1. Succesvolle B2B webshops: bieden de juiste informatie
Iedere webshop moet het makkelijk maken voor bezoekers om de juiste beslissing te maken. En daar hebben jouw (potentiële) klanten de juiste informatie voor nodig.
Voor B2B webshops geldt dit mogelijk nog meer dan voor B2C webshops. Zakelijke klanten en afnemers hebben namelijk uitgebreide informatie en documentatie nodig, binnen ieder stadium van het koopproces.
Hoe pak je dit het beste aan?
Een goede plek om te beginnen is het inventariseren van de informatie die je al aanbiedt. Misschien zijn de juiste productgegevens al wel beschikbaar voor klanten maar ontbreken de productomschrijvingen nog. Of misschien zijn de productafbeeldingen verouderd en ver van optimaal. Begin met een overzicht van wat er allemaal al is, wat ontbreekt en ontwikkel vervolgens een plan van aanpak.
Wat er niet mag ontbreken:
- Technische informatie
- Productspecificaties
- Prijsinformatie
- Contactinformatie
Klanten nog meer informatie bieden? Denk dan ook eens aan:
- Whitepapers
- Blogartikelen
- Productbrochures
- Reference cases
- Video’s
- Webinars
De informatie die in de webshop staat moet natuurlijk ook goed gevonden worden door potentiële bezoekers, houd daarom ook rekening met SEO (Search Engine Optimization). Goede webshop software voor B2B biedt daarom tooling of add-ons om ervoor te zorgen dat je dit gemakkelijk en goed kan tracken en meten.
2. Succesvolle B2B webshops: zijn gemakkelijk in gebruik
B2B klanten zitten niet te wachten op een complexe navigatie die ze moeten ontcijferen voordat ze de webshop goed kunnen gebruiken, of de gewenste informatie kunnen vinden.
Daarom is het belangrijk dat een webshop gemakkelijk in gebruik is.
En navigatie speelt hierbij een heel centrale rol. De meeste bezoekers gebruiken de menubalk om te navigeren door de webshop. Een duidelijke en goed gestructureerde menubalk is dan ook een goede plek om te beginnen met het optimaliseren van gebruiksgemak.
Omdat B2B bedrijven meestal te maken hebben met complexe en uitgebreide assortimenten is verstandig om goede zoekfunctionaliteiten binnen de webshop te bieden. Slimme filters en sorteersystemen maken het voor klanten een stuk gemakkelijker om precies te vinden wat ze zoeken. Met een gebruiksvriendelijke webshop als resultaat.
3. Succesvolle B2B webshops: zijn gepersonaliseerd
Een persoonlijke benadering is voor veel B2B bedrijven een onmisbaar onderdeel van de (offline) business. Dus waarom niet ook online?
Een gepersonaliseerde draait om het creëren en onderhouden van een goede, persoonlijke relatie met klanten. Dit kan je binnen de webshop doen door klanten een op maat gemaakte ervaring te bieden.
Denk aan volledig gepersonaliseerde prijzen binnen de webshop, gepersonaliseerde productcatalogi, gepersonaliseerde e-mails…
En al deze informatie moet vanuit ieder kanaal correct en even goed zijn. Of de informatie nou aangeboden wordt via e-mail, via iemand uit het salesteam of via de webshop. Kortom, ook binnen B2B e-commerce staat een omnichannel strategie centraal.
Tip 1: Geef klanten de mogelijkheid om een account te maken. Hiermee kunnen ze hun bestelgeschiedenis tracken, prijzen en kortingen inzien, en voorraden en betalingen bekijken.
Tip 2: Ga nog een stap verder met de omnichannel benadering. Een geïntegreerd webshop zorgt ervoor dat klanten altijd op de hoogte kunnen blijven. Of ze nu online, telefonisch of in de winkel besteld hebben, hun bestelgegevens zouden altijd via het online portaal beschikbaar moeten zijn.
4. Succesvolle B2B webshops: zijn goed ontworpen
Uitstraling is essentieel. Webshop design is dan ook onmisbaar voor het aantrekken (en behouden!) van nieuwe klanten en afnemers. De meest succesvolle B2B webshops leren van B2C webshops. Ze zijn daarom strak ontworpen, en hebben een modern, overzichtelijk en simpel design.
Vanwege de complexiteit waar veel B2B bedrijven mee te maken hebben moet een goede B2B webshop een logische lay-out hebben. En daarnaast zijn de meest succesvolle webshops ook even goed te gebruiken via een mobiel of tablet. Als je geen rekening houdt met mobile kan dit negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid.
Bij het optimaliseren van het design van de webshop is één ding heel belangrijk: raak de merkidentiteit en overall branding niet uit het oog. Blijf er daarom continu zorgen dat de webshop goed aansluit bij wat je als organisatie uit wilt dragen.
Prioriteiten en volgende stappen
Samengevat zorgen beste B2B webshops voor:
- Geoptimaliseerde productinformatie en content op de site
- Een slimme navigatie
- Een gepersonaliseerde koopervaring
- Goed, strak en simpel design
Heeft jouw organisatie al een B2B webshop? Dan kan de webshop softwareleverancier je in de meeste gevallen zeker helpen bij het optimaliseren van de webshop. Neem bijvoorbeeld samen deze lijst door en vraag naar de manieren waarop ze kunnen helpen.
[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]
Verder lezen over B2B
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthE-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Nieuws26.10.2021
Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen
DC Business19.05.2021
LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021
Online21.12.2020
Do’s en don’ts van een B2B webshop
E-mail02.09.2020
Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020
E-mail01.09.2020
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
advertorialOnline18.03.2020
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024