Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Consumentenbond heeft een grote test gedaan onder webshops met retourzendingen. Ze hebben meer dan 600 artikelen besteld bij meer dan 200 webshops en die vervolgens binnen de 14 dagen teruggestuurd. Wettelijk ben je dan als winkel verplicht om het volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te storten.
Wat bleek? Dat deed een flink percentage van de winkels helemaal niet. Zo goed als één derde van de winkels betaalde minimaal één van de retourzendingen niet of veel te laat terug. Er waren zelfs 15 webwinkels die dat bij alle bestellingen deden, waarbij in sommige gevallen meer dan 100 dagen (!) gewacht moest worden op het geld. De Consumentenbond deed een soortgelijk onderzoek ook al in 2016 en de foute webshops hadden hun leven niet gebeterd. Het ging specifiek om We Love Musthaves en Tabletpoef die helemaal niets terugbetaalden en Atlas for Men, Lil.nl en Vegaoo.nl die ontzettend lang op zich lieten wachten. Daar moet je dus – simpel gezegd – niks kopen.
Verzin maar iets
Er worden allerlei smoesjes gebruikt om maar niet te hoeven terugbetalen, zo zegt de consumentenbond. “Soms is er een artikel dat wij zo scherp prijzen dat het niet teruggestuurd mag worden.” meldde een webwinkel. En dat terwijl het herroepingsrecht heel duidelijk is: binnen 14 dagen terugsturen is geld terug, onder elke omstandigheid. Gelukkig doen veel webshops het gewoon wel zoals het hoort.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is verre van te spreken over de uitkomsten van het onderzoek. Het is nog steeds droevig gesteld met de naleving van de regels. Er zijn wel kleine verbeteringen: bezorgkosten werden in 2016 maar in 22 procent van de gevallen terugbetaald, dat is nu gestegen naar 36 procent. Maar als dat de vooruitgang in twee jaar is, gaat het te langzaam, zo zegt Combée. De resultaten worden nu gedeeld met de ACM, die hebben iets meer tanden om de hardleerse webwinkels (en andere overtreders) aan te pakken.
[Afbeeldingen © Welnhofer Designs – Adobe Stock]
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024