Google introduceert de Consumentenbarometer. Deze gratis tool geeft inzicht in de manier waarop mensen overal ter wereld gebruikmaken van het internet. De tool is in het vierde jaar na de introductie uitgebreid met nog meer data en betere resultaten. Gebruikers kunnen nu het consumentengedrag op het gebied van mobiele technologie, internetvideo en online winkelen van 56 landen met elkaar vergelijken.
Typisch Nederlands? We hebben de keuze uit 3,6 apparaten per persoon, waarmee we massaal ons vliegticket online boeken.
Nederland kent het hoogste aantal met internet verbonden apparaten per gebruiker (3.6), denk aan smartphones, laptops en tablets. Daarnaast gaat 96% van alle Nederlanders tussen de 24 en 35 jaar dagelijks online. Maar liefst 88% van alle Nederlanders boekte hun laatste vakantievlucht online en 46% vond hun laatst gekochte product na eerst op internet research te doen.
Google heeft de Consumentenbarometer ontwikkeld om adverteerders en reclamebureaus inzicht te geven in de laatste consumententrends, zodat ze hun campagnes optimaal kunnen afstemmen op het snel veranderende digitale landschap. De tool wordt echter ook gebruikt door journalisten en ondernemers om actuele consumentendata en marktspecifieke informatie te achterhalen.
Peter Cory, agency sales director bij Google: “Mensen gebruiken digitale media tegenwoordig voor allerlei doeleinden. Het is echter niet altijd even eenvoudig om te bepalen welke kanalen en activiteiten de beste resultaten opleveren, zeker niet als je met verschillende markten en producten te maken hebt. Onze nieuwe Consumentenbarometer biedt toegang tot heel veel actuele informatie uit consumentenonderzoek waardoor gebruikers beter zicht krijgen op hoe consumenten zich online en offline oriënteren.”
Uitbreiding
De Consumentenbarometer van dit jaar biedt betere en uitgebreidere resultaten. Verticale markten die in de Barometer aan bod komen, zijn kleding en schoeisel, huishoudelijke apparatuur, vliegreizen, hotels, cosmetica en boodschappen. Google zal regelmatig nieuwe categorieën en inzichten aan het aanbod toe blijven voegen.
[Afbeelding via Fotolia]