Deze week heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invallen gedaan bij de bedrijven achter datingsites. Aan de hand daarvan komt de ACM nu met een duidelijk advies voor consumenten. Dat ze heel alert moeten zijn wanneer zij op een datingsite per bericht moeten betalen.
Consumenten maken gebruik van datingsites om iemand te ontmoeten. Bij de datingsites die de ACM heeft onderzocht, betaal je per bericht en chat je vaak – zonder dat je het weet – met een nepprofiel. De berichten die je ontvangt, worden waarschijnlijk door een aantal chatoperators die hiervoor betaald worden. Consumenten betalen soms veel geld en krijgen uiteindelijk niet wat ze verwachten: een ontmoeting.
Ze raden dan consumenten ook aan om alert te zijn wanneer je op een datingsite moet betalen per bericht. Vaak is dat al het signaal dat je aan het chatten bent met een nepprofiel. Na aanmelding op een dergelijke site ontvang je in korte tijd een stortvloed aan berichten en ontwijkende antwoorden op een verzoek om via andere kanalen (mail, telefoon, WhatsApp) contact te hebben.
Er loopt nog een onderzoek waaruit moet blijken of er in deze gevallen sprake is van misleiding van consumenten of dat andere regels worden overtreden. Een belangrijke reden voor de ACM om dit soort datingsites te onderzoeken, is dat het veelal gaat om kwetsbare consumenten.
Pas na afronding van het onderzoek zal duidelijk worden om welke websites en ondernemingen dit gaat.
Met onderstaande 8 punten kan jij zelf eenvoudig een nep-datingsite herkennen.
Via ConsuWijzer.nl zijn er meer tips te lezen over hoe je datingsites met nepprofielen kunt herkennen. Of wat je kunt doen als je denkt de dupe te zijn hiervan.
[Afbeelding © fkruger – Adobe Stock]