Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.
Online shoppen vaak duurzamer
Slechts 17% van de consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org, zegt hierover: “Online winkelen kan juist duurzamer zijn, onder andere vanwege de efficiëntie van pakketbezorging en het hoge energieverbruik van fysieke winkels. Wanneer consumenten allemaal individueel met de auto naar winkels rijden, leidt dit tot een hogere milieu-impact dan wanneer een pakketbusje meerdere bestellingen tegelijk aflevert. Dat betekent natuurlijk niet dat we er al zijn: als sector blijven we werken aan het nog verder verduurzamen van de keten.”
Consumenten zien met name verpakken en bezorgen als belangrijke factoren om e-commerce verder te verduurzamen. Maar de grootste milieu-impact wordt juist gemaakt door het kiezen voor het meest duurzame product. Dat begint natuurlijk bij het aanbod van webwinkels. Consumenten kunnen vaak niet goed inschatten wat duurzamere keuzes zijn, dus het is belangrijk om hierover te communiceren als webshop.
Het is ook aan de consument om een bewuste aankoop te doen en goed op de maat- en productinformatie te letten voordat zij een keuze maken. Wanneer er toch iets retour gestuurd moet worden, is het belangrijk dat dat op de juiste manier gedaan wordt zodat het opnieuw verkocht kan worden.
Consument heeft zelf invloed op duurzamere bezorging
Uit de monitor blijkt dat 40% van de consumenten denkt dat een afhaalpunt altijd duurzamer is dan thuisbezorging, dat blijkt niet altijd waar. Marlene ten Ham zegt daarover: “Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat. Lukt dit niet en ga je toch met de auto, kies dan thuisbezorging. Zorg ook dat je thuis bent wanneer het pakket wordt geleverd, anders gaat de milieuwinst verloren. Als sector hebben wij de verantwoordelijkheid om de consument hierover in te lichten, om het zo duidelijk mogelijk te maken.”
8 op de 10 consumenten hebben de voorkeur voor een kartonnen verpakking boven een plastic verpakking, met name vanwege milieuredenen. Karton is gemaakt van duurzaam materiaal en het beschermt goed. Maar kiezen voor een plastic verpakking boven een kartonnen doos kan voordelen hebben. Zo passen er bijvoorbeeld meer pakketjes in één bezorgbusje zodat er minder busjes hoeven te rijden. Uiteindelijk draait het dus niet om karton versus plastic, maar om de juiste verpakking voor het juiste product.
Educatie is nodig, webwinkels voorop
Ook blijkt dat veel consumenten al letten op duurzaamheid bij online aankopen maar dat er nog veel onduidelijkheid bestaat. De consument wil wel, maar heeft hulp nodig. Voor webwinkels is het daarom belangrijk om te blijven communiceren over duurzaamheid. Het gaat dan om thema’s als bezorgen, verpakken, retouren en productaanbod, maar ook over een duidelijke duurzaamheidsstrategie. Marlene ten Ham ziet nog veel kansen, ook voor de sector. “Als belangenorganisatie bieden we de e-commercesector de juiste handvatten om duurzaamheidscommunicatie richting de consument nog verder te verbeteren. Voor onze leden hebben we daarom ook al de Thuiswinkel.org duurzaamheidscertificering ontwikkeld. Organisaties die geïnteresseerd zijn en willen weten hoe ver ze op het gebied van duurzaamheid zijn, kunnen makkelijk beginnen met de quickscan.”
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024