Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het kan bijna geen verrassing zijn: bol.com is de grootste webshop van Nederland, gerankt naar omzet (goed voor 1,64 miljard euro). Coolblue volgt met 1 miljard euro en Albert Heijn staat op nummer 3, met een online omzet van 565 miljoen euro. Twinkle maakte dit bekend tijdens de presentatie van de lijst met de 100 grootste Nederlandse online verkopers.
Voor het eerst een supermarktketen in de top-3
Voor het eerst staat in de top-100 en supermarktketen in de top-3 van grootste webshops. Het verschil met de nummers 1 en 2 is weliswaar aanzienlijk, maar het laat duidelijk zien dat we steeds vaker ook onze boodschappen online bestellen. Daarmee kunnen we wel stellen dat Ahold Delhaize het goed doet, zowel bol.com als Albert Heijn maken hiervan onderdeel uit. Naast de AH, maakt ook Jumbo zijn entree in de top-10, online supermarkt Picnic staat op plaats 11.
Top-10 Twinkle100 2019
De complete top-10 van de Twinkle100 2019 (gerankt naar online omzet in Nederland in 2018):
- Bol.com
- Coolblue
- Albert Heijn
- Zalando
- Wehkamp
- Amazon
- The Learning Network
- Jumbo
- MediaMarkt
- H&M
In de publicatie van Twinkle kunnen we van alle retailers een uitgebreid profiel lezen, waar het bezoek vandaan komt en hoeveel volgers de bedrijven op social media hebben. Die gegevens werden verzameld en geanalyseerd door studenten van het Centre for Market Insights van de Hogeschool Amsterdam.
€ 900 per Nederlander per jaar
Twinkle berekende dat we gemiddeld 900 euro per volwassen Nederlander online besteden bij de 250 grootste webshops. En ieder jaar nemen de bedragen die worden uitgegeven, toe. Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout van Twinkle ziet dit onder andere aan de hekkensluiter van de lijst. Vorig jaar draaide deze nog een omzet van 5 miljoen euro. Dit jaar is dat 6,1 miljoen. “Er wordt goed geboerd in de top van e-commerce Nederland. Met name de online food-verkopers groeien hard en ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.”
Wie benieuwd is naar de volledige lijst kan de publicatie hier bestellen.
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam
Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stadVerder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023