Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…


De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want uitgevers en nieuwssites verdienen wel degelijk aan advertenties. Tot zover niets aan de hand. Maar achter de beeldschermen schuilt een wereld van adverteerders die handelen in profielen van internetgebruikers om zo gericht mogelijk reclame te kunnen tonen.

Om gepersonaliseerd reclame te maken installeren adverteerders zogenaamde ‘tracking-cookies’ op de pc’s, smartphones, laptops en tablets van website-bezoekers. Zo kunnen zij in kaart brengen welke sites iemand nog meer bezoekt vanaf een bepaald toestel. Zo kun je advertenties te zien krijgen die specifiek gericht zijn op zwangere vrouwen, of die bijvoorbeeld datingsites voor single mannen promoten. Dat kan handig zijn als je daar toevallig naar op zoek bent, maar lang niet iedereen zit daar op te wachten.

Online tracking

Door online tracking kom je al snel in een filter-bubbel terecht waarbij je alleen nog maar in aanraking komt met voorgekauwde informatie en advertenties. Daarmee krijg je digitale oogkleppen opgezet en word je zo min mogelijk geconfronteerd met ideeën die je van de gebaande paden zouden kunnen brengen. Profielen van internetgebruikers zijn nog relatief onschuldig als ze inderdaad slechts voor advertenties worden gebruikt. Maar wat als ze in verkeerde handen vallen door cyber-aanvallen? Misbruik is nooit ver weg bij zoveel hapklare gevoelige informatie. En diensten van minder democratische regimes zouden maar wat graag meer over de politieke interesses van hun mensen willen weten…

Voorstel

De Europese Commissie heeft in januari dit jaar een voorstel gedaan om de internetcookie-regels te verstevigen en door heel Europa gelijk te trekken. Hiermee hebben Europeanen straks door heel de EU dezelfde rechten. En bedrijven kunnen hun online activiteiten door de gehele interne markt uitrollen zonder rekening te hoeven houden met een lappendeken van nationale regels. De verordening is een modernisering van een richtlijn die ooit werd opgesteld voor communicatie per telefoon met een vaste lijn. Herziening is dus hard nodig.

De nieuwe verordening stelt de voorwaarden waaronder gebruikers via hun apparaat kunnen worden gevolgd. Bijvoorbeeld via internetcookies of wifi-tracking. De verordening breidt ook de vertrouwelijkheid van elektronische communicatie uit naar diensten als WhatsApp en Facebook Messenger. Deze week heb ik mijn wetgevende amendementen op de ePrivacy-voorstellen ingediend. Daarin stel ik voor dat de instellingen van internetbrowsers en apps standaard op ‘privacyvriendelijk’ moeten staan. Dat klinkt als een open deur, maar op dit moment is online privacy nog een ratjetoe.

Wel of niet

Het moet heel eenvoudig worden om bij verschillende categorieën van cookies, of van specifieke websites, aan te geven of je die wel of niet wilt toestaan. Dit helpt de huidige stortvloed aan cookiebanners eenvoudig te tackelen. Websites en adverteerders zullen zich hier vervolgens aan moeten houden. Zo niet, dan kunnen daar flinke boetes op volgen. Tot slot moet de kosten van ‘gratis content’ inzichtelijk worden gemaakt in harde euro’s. Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om anoniem een site te bezoeken, of anders met geld te betalen voor een dienst. Gewoon net zoals bij de ouderwetse krant van de kiosk.

Publishers

Uitgevers en nieuwssites schreeuwen moord en brand. Zij vrezen dat gebruikers er veel eerder voor zullen kiezen om gevrijwaard te blijven van tracking en profiling. Zij staan dus lijnrecht tegenover onze voorstellen. Die bezwaren zijn gebaseerd op een nogal eigenaardig business model, dat uitgaat van het welbewust opdringen van ongewenste marketing aan de consument.

Privacy is een grondrecht, en daar hoort vrije keuze bij. Adverteerders kunnen nog steeds tracking gebruiken, maar alleen met toestemming van de gebruiker. En advertenties kunnen ook gewoon worden aangeboden in de context van de publicatie, net zoals op tv of in de krant. Het belang van adverteren op basis van profilering is volgens de branchevereniging van digitale content-bedrijven circa vier procent van de totale advertentie-inkomsten. Dus de nieuwe regels zullen niet meteen tot de totale ineenstorting van de online uitgeversbranche leiden. En een prikkel om te komen tot nieuwe business modellen is niet verkeerd.

Zodra het Europees Parlement het ePrivacy-voorstel heeft behandeld zullen de onderhandelingen tussen het parlement en de lidstaten van start gaan. D66 werkt er hard aan dat de online privacy van Europeanen gewaarborgd blijft, want George Orwell’s Big Brother moet vooral fictie blijven.

[Header afbeelding © chairboy – Fotolia]

Sophie in 't Veld

Sophie in 't Veld is fractievoorzitter voor D66 in het Europees Parlement en vicevoorzitter van de Europese liberalen (ALDE). In 't Veld is woordvoerder privacy en Europese markt internet & mobiel betalen, initiator van de opschorting van het SWIFT-verdrag en bestrijdt in verschillende Eurowob-procedures weeffouten uit het EU-model anno 1957.

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt
Onduidelijkheid over cookie gebruik? Check de cookie compliance kit

Geenstijl heeft onlangs bekendgemaakt een waarschuwing van de toezichthouder ACM te hebben gekregen over hun cookiepolicy. En ze zijn niet de enige. DDMA, de branchevereniging voor marketing, is de afgelopen periode veel...

Online13.05.2015

Onduidelijkheid over cookie gebruik? Check de cookie compliance kit

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Verder lezen over Wetgeving

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

​Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie

De Verenigde Staten klagen Apple aan omdat het meent dat het misbruik maakt van zijn macht in de smartphonewereld. Of het geïnspireerd is door de vele klachten en onderzoeken van de EU rondom monopolies is onbekend. Wel...

Mobile22.03.2024

​Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

Het feit dat Apple ontwikkelaars een extra vergoeding aanrekent wanneer hun apps meer dan 1 miljoen keer worden gedownload in een jaar is niet bij iedereen positief geland. Sterker nog, bij ongeveer iedereen behalve Appl...

Mobile21.03.2024

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Apple staat bekend om zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem, maar nu moet het toch met de billen bloot: het moet sideloading mogelijk maken. Bij het sideloaden van apps is het mogelijk om naast de App Store een app al...

Mobile26.01.2024

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het