Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…


De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want uitgevers en nieuwssites verdienen wel degelijk aan advertenties. Tot zover niets aan de hand. Maar achter de beeldschermen schuilt een wereld van adverteerders die handelen in profielen van internetgebruikers om zo gericht mogelijk reclame te kunnen tonen.

Om gepersonaliseerd reclame te maken installeren adverteerders zogenaamde ‘tracking-cookies’ op de pc’s, smartphones, laptops en tablets van website-bezoekers. Zo kunnen zij in kaart brengen welke sites iemand nog meer bezoekt vanaf een bepaald toestel. Zo kun je advertenties te zien krijgen die specifiek gericht zijn op zwangere vrouwen, of die bijvoorbeeld datingsites voor single mannen promoten. Dat kan handig zijn als je daar toevallig naar op zoek bent, maar lang niet iedereen zit daar op te wachten.

Online tracking

Door online tracking kom je al snel in een filter-bubbel terecht waarbij je alleen nog maar in aanraking komt met voorgekauwde informatie en advertenties. Daarmee krijg je digitale oogkleppen opgezet en word je zo min mogelijk geconfronteerd met ideeën die je van de gebaande paden zouden kunnen brengen. Profielen van internetgebruikers zijn nog relatief onschuldig als ze inderdaad slechts voor advertenties worden gebruikt. Maar wat als ze in verkeerde handen vallen door cyber-aanvallen? Misbruik is nooit ver weg bij zoveel hapklare gevoelige informatie. En diensten van minder democratische regimes zouden maar wat graag meer over de politieke interesses van hun mensen willen weten…

Voorstel

De Europese Commissie heeft in januari dit jaar een voorstel gedaan om de internetcookie-regels te verstevigen en door heel Europa gelijk te trekken. Hiermee hebben Europeanen straks door heel de EU dezelfde rechten. En bedrijven kunnen hun online activiteiten door de gehele interne markt uitrollen zonder rekening te hoeven houden met een lappendeken van nationale regels. De verordening is een modernisering van een richtlijn die ooit werd opgesteld voor communicatie per telefoon met een vaste lijn. Herziening is dus hard nodig.

De nieuwe verordening stelt de voorwaarden waaronder gebruikers via hun apparaat kunnen worden gevolgd. Bijvoorbeeld via internetcookies of wifi-tracking. De verordening breidt ook de vertrouwelijkheid van elektronische communicatie uit naar diensten als WhatsApp en Facebook Messenger. Deze week heb ik mijn wetgevende amendementen op de ePrivacy-voorstellen ingediend. Daarin stel ik voor dat de instellingen van internetbrowsers en apps standaard op ‘privacyvriendelijk’ moeten staan. Dat klinkt als een open deur, maar op dit moment is online privacy nog een ratjetoe.

Wel of niet

Het moet heel eenvoudig worden om bij verschillende categorieën van cookies, of van specifieke websites, aan te geven of je die wel of niet wilt toestaan. Dit helpt de huidige stortvloed aan cookiebanners eenvoudig te tackelen. Websites en adverteerders zullen zich hier vervolgens aan moeten houden. Zo niet, dan kunnen daar flinke boetes op volgen. Tot slot moet de kosten van ‘gratis content’ inzichtelijk worden gemaakt in harde euro’s. Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om anoniem een site te bezoeken, of anders met geld te betalen voor een dienst. Gewoon net zoals bij de ouderwetse krant van de kiosk.

Publishers

Uitgevers en nieuwssites schreeuwen moord en brand. Zij vrezen dat gebruikers er veel eerder voor zullen kiezen om gevrijwaard te blijven van tracking en profiling. Zij staan dus lijnrecht tegenover onze voorstellen. Die bezwaren zijn gebaseerd op een nogal eigenaardig business model, dat uitgaat van het welbewust opdringen van ongewenste marketing aan de consument.

Privacy is een grondrecht, en daar hoort vrije keuze bij. Adverteerders kunnen nog steeds tracking gebruiken, maar alleen met toestemming van de gebruiker. En advertenties kunnen ook gewoon worden aangeboden in de context van de publicatie, net zoals op tv of in de krant. Het belang van adverteren op basis van profilering is volgens de branchevereniging van digitale content-bedrijven circa vier procent van de totale advertentie-inkomsten. Dus de nieuwe regels zullen niet meteen tot de totale ineenstorting van de online uitgeversbranche leiden. En een prikkel om te komen tot nieuwe business modellen is niet verkeerd.

Zodra het Europees Parlement het ePrivacy-voorstel heeft behandeld zullen de onderhandelingen tussen het parlement en de lidstaten van start gaan. D66 werkt er hard aan dat de online privacy van Europeanen gewaarborgd blijft, want George Orwell’s Big Brother moet vooral fictie blijven.

[Header afbeelding © chairboy – Fotolia]

Sophie in 't Veld

Sophie in 't Veld is fractievoorzitter voor D66 in het Europees Parlement en vicevoorzitter van de Europese liberalen (ALDE). In 't Veld is woordvoerder privacy en Europese markt internet & mobiel betalen, initiator van de opschorting van het SWIFT-verdrag en bestrijdt in verschillende Eurowob-procedures weeffouten uit het EU-model anno 1957.

...

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt
Onduidelijkheid over cookie gebruik? Check de cookie compliance kit

Geenstijl heeft onlangs bekendgemaakt een waarschuwing van de toezichthouder ACM te hebben gekregen over hun cookiepolicy. En ze zijn niet de enige. DDMA, de branchevereniging voor marketing, is de afgelopen periode veel...

Online13.05.2015

Onduidelijkheid over cookie gebruik? Check de cookie compliance kit

Verder lezen over Privacy

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig

Verder lezen over Wetgeving

Waarom goede tattoos steeds duurder worden

Heb je tatoeages? Als je antwoord ja is, dan is de volgende vraag: weet je wel wat je in je lichaam hebt laten prikken?

Nieuws03.10.2024

Waarom goede tattoos steeds duurder worden

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

De snelle ontwikkeling en verspreiding van kunstmatige intelligentie (AI) heeft geleid tot wereldwijde discussies over de noodzaak van passende regelgeving. De Europese Unie heeft op deze uitdaging gereageerd met het voorstel voor een EU-AI Act, die bedoeld is om voor het eerst een uitgebreid wettelijk kader voor AI te creëren.

Technology22.05.2024

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk

Het zonder toestemming gebruiken van teksten, afbeeldingen en artikelen van anderen gebeurt aan de lopende band. Het kan echter vaak leiden tot auteursrechtinbreuk, ondanks verschillende argumenten die inbreukmakers opwerpen ter verdediging. Een recente rechtszaak over persfoto’s illustreert dit probleem.

Online17.05.2024

Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Als de EU een bedrijf als poortwachter markeert, moet het extra goed aan de regels voldoen. De nieuwe poortwachter is Booking.com.

Online15.05.2024

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EU
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk

Gewoon 'wachtwoord' als standaardwachtwoord, lekker makkelijk toch? In het Verenigd Koninkrijk mag het niet meer.

Cybercrime30.04.2024

Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden