Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Gezien de leegstand in sommige winkelsteden ben je geneigd om te denken dat het online shoppen de markt heeft overgenomen, maar dat is niet zo. Fysieke winkels concurreren volop met online winkels. En retailers worstelen daarmee: wat is de juiste omnichannel-strategie oftewel de juiste combinatie tussen de fysieke winkel en de webshop?
Resultaten
Deloitte Digital deed onderzoek onder Nederlandse consumenten en vroeg hen naar de service die zij verwachten als ze aankopen doen. Dit zijn de belangrijkste resultaten.
- 40 procent van de consumenten geeft dezelfde voorkeur aan online shoppen en fysieke winkels
- 32 procent verkiest fysieke winkels boven online shoppen
- Bezorgkosten zijn vele malen belangrijker (drie tot zes keer) voor online shoppers dan zaken als levertijd of het bezorgmoment
- Kosten voor retourzendingen hebben een dubbel zo groot effect
- De helft van de consumenten vindt het prettig om eerst producten te ontvangen en daarna pas te betalen
- iDeal is de gewenste betaalmethode
- Voor extra service zijn consumenten bereid te betalen: 60 procent wil bijbetalen, bijvoorbeeld voor een ‘same day delivery’
Het onderzoek levert natuurlijk wel nog wat extra vragen op, want voor sommige producten verkies je eerder een fysieke winkel boven online shoppen dan voor andere producten. In dit onderzoek wordt geen onderscheid gemaakt tussen productgroepen, wat voor e-tailers natuurlijk wel interessant is. De complete resultaten van het onderzoek kun je hier lezen.
Foto: Andrey Solovev – Fotolia.
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023