Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Een 6 maanden durende wereldwijde proef met 750 ABN AMRO creditcardhouders ism MasterCard en ICS heeft aangetoond dat het betalen via een vingerafdruk en/of selfie duidelijk de voorkeur heeft boven het huidige betalen met pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes.
Negen op de tien deelnemers geeft aan dat ze hun wachtwoorden definitief willen inruilen voor deze manier van online betalen die in vaktermen ‘biometrische authenticatie’ wordt genoemd. En bijna driekwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen zorgt voor vermindering van het aantal fraudegevallen.
Dat biometrisch betalen de toekomst is blijkt uit het enthousiasme van de deelnemers aan de proef. Bijna iedereen zegt graag met vingerafdruk (93%) en/of gezichtsherkenning (77%) te blijven betalen na afloop van de pilot. De proef in Nederland heeft geleid tot commerciële interesse vanuit de gehele wereld
Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De Nederlandse deelnemers aan de proef zijn voornamelijk te spreken over het gebruiksgemak van biometrisch betalen. 95% van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80% van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen met biometrische authenticatie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord.
Naast het gebruiksgemak zijn de deelnemers ook overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen. Bijna driekwart van de gebruikers verwacht dat biometrisch betalen zorgt voor een vermindering van het aantal fraudegevallen. Het gebruiksgemak van de nieuwe technologie bevordert het afronden van de online betaling, wat de winkelier ook ten goede komt.
De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Bijna 4 op de 5 deelnemers aan de proef geeft de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk voor authenticatie.
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024