Als je genoeg tijd op het net spendeert is je vast wel al eens opgevallen dat elke stap in de gaten wordt gehouden. Op bijna elke website zitten trackers die bijhouden wat je daar doet en wie je bent. Je routine, je voorkeuren, alle kleine stukjes die samen je online personality vormen worden bij elkaar gebracht.
Wat je misschien niet weet is dat er in meer dan driekwart van alle sites verborgen Google trackers zitten, en in een kwart van de site ook verborgen Facebook trackers. Dat zegt het Princeton Web Transparency & Accountability project volgens CNBC.
De kans is dus heel groot dat zowel Google als Facebook je ook tracken als je op grote delen van je favoriete sites bent, nog los van hun eigen interne tracking via zoekopdrachten en services als gmail. En je weet: gratis is nooit gratis, dus al die diensten die je gebruikt maken dat je automatisch je OK hebt gegeven om van die voorkeuren en gewoontes een profiel te laten maken dat verkocht wordt om merken en andere klanten gericht advertenties jouw kant uit te sturen.
Google en Facebook beheren samen meer dan 60 procent van alle wereldwijde digitale advertenties. Niet alleen worden de advertenties dus op maat voor je gemaakt, die hyperspecifieke informatie kan ook gebruikt worden om je in een filterbubbel te zetten.
De roep om overzicht vanuit de overheid is er wel, maar veel mensen denken dat het met het relatief strenge optreden van de EU als het gaat om privacy wel goed komt. Daar is iets voor te zeggen. Je kunt het hele probleem natuurlijk ook voorkomen of in elk geval minder erg te maken. Er zijn mogelijkheden zat: je kunt voor verschillende browsers al anti-Google en Facebook-tracker plugins krijgen die zorgen dat je informatie niet zomaar wordt meegestuurd.
Een hele belangrijke verandering die je kunt maken is om niet meer met Google te zoeken, want ook daar wordt alles opgeslagen. Denk maar niet dat Incognito Mode ook maar iets anonimiseert: er gebeurt niks meer dan dat je bezoekhistorie voor de volgende gebruiker wordt gewist.
Dan is DuckDuckGo (in elk geval heel passend volgens DuckDuckGo) een alternatief dat meerdere klappen tegelijk uitdeelt. Niet alleen krijg je zoekresultaten die niet gekleurd zijn door Google’s algoritme – weg filterbubbel – maar je wordt ook nog eens niet getrackt. Waarom daar niet? Omdat het simpelweg niet het businessmodel is van DuckDuckGo. Die hebben namelijk geen businessmodel dat draait op getargete advertenties. Er zijn wel advertenties, maar alleen genoeg om de zaak draaiende te houden en die moeten het zonder enige informatie doen over degene die komt aansurfen.
Het lijkt misschien extreem om Google op te moeten geven voor wat privacy online, maar dat wil alleen maar zeggen in hoeverre het bedrijf zijn klauwen in ons heeft zitten met alle ‘gratis’ mogelijkheden die het heeft. Het blijft je eigen keuze, maar de eerste stap is weten dat je een keuze hebt.
[Afbeeldingen © DuckDuckGo]