Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen. Maar je moet er ook mee oppassen, zo ervaarde Air Canada, want wat je robotmedewerker belooft moet je ook waarmaken.
AI-chatbot doet belofte
Het gaat hier niet om een lukraak advies waarin de chatbot zegt: je krijgt 1 miljoen euro, maar wel om iets specifieks waarvan de rechter heeft besloten dat het wel degelijk de verantwoordelijkheid van het bedrijf is om de belofte na te komen. Het verhaal is namelijk dat Air Canada een chatbot had gemaakt die verkeerd uitlegde hoe het zat met bepaalde reisvoorwaarden die het bedrijf stelt.
Jake Moffatt is die passagier en hij wilde op een dag vorig jaar een ticket boeken van Vancouver naar Toronto, omdat zijn oma helaas was overleden en hij afscheid van haar wilde nemen. Hij had echter geen idee wat het beleid van de airline was als het gaat om sterfgevallen, want hierop zijn vaak andere tarieven van toepassing. De chatbot stelde dat hij de vlucht meteen moest boeken en dan binnen 90 dagen zijn geld terug moest vragen. Echter is dat niet wat er in het beleid staat: het zegt juist dat het dit soort vergoedingen niet geeft als de vluchten al zijn geboekt.
Air Canada betaalt
In de maanden die volgden deed Moffatt er alles aan om Air Canada te laten zien dat zij fout zaten. Had die chatbot immers niks gezegd of iets anders gezegd, dan had hij een heel andere keuze gemaakt. Echter vond Air Canada dat het in zijn recht stond, mede omdat de chatbot in zijn antwoord wel linkte naar de pagina waarop het juiste beleid staat. Het bedrijf beloofde wel de chatbot te updaten en gaf Moffatt een coupon van 200 euro. Dat vond hij echter niet genoeg en daarom stapte hij naar de burgerlijke zaken-rechtbank in Canada.
“De chatbot is een losse juridische entiteit die verantwoordelijk is voor zijn eigen daden,” stelde Air Canada. Het meent dat het bedrijf niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor informatie die een chatbot verschaft. Dat is niet helemaal eerlijk, want hoe kan een klant weten welk gedeelte van een website van het bedrijf zelf hij dan wel moet geloven en welke niet. Uiteindelijk kreeg hij inderdaad een gedeelte van zijn vluchtkosten terug (650 dollar) en een vergoeding voor de juridische kosten.
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Tech in Asia08.11.2024
Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardVerder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online13.02.2024