Online14.11.2014

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie


Het Amsterdamse bankje waarop een van de indrukwekkendste scènes uit de filmhit The Fault in our Stars plaatsvond, heeft al veel media-aandacht gekregen. Honderden fans van de film bezochten het bankje aan de Leidsegracht (hoek Herengracht) en fotografeerden zichzelf erop. 

Maar begin juli was het bankje plotseling verdwenen en werd het bankje wereldnieuws. Van RTL Nieuws tot het AD. Van BBC News tot TIME en Perez Hilton; ze berichtten er allen over. Vlak voor de première plaatste de gemeente een nieuw bankje. En nu staat het bankje ook centraal in de fondsenwervingscampagne Fight from the bench voor Fight Cancer, georganiseerd en geproduceerd door een groep Amsterdamse creatieven.

The Fault in our Stars

De film The Fault in our Stars is een hit in de Nederlandse bioscopen. De romantische, aangrijpende film gaat over twee jonge kankerpatiënten die elkaar bij een praatgroep ontmoeten en verliefd worden. Door de gedeelde passie voor een boek reizen ze samen naar Amsterdam om de auteur te ontmoeten. De film is deels in Amsterdam opgenomen en een van de meest sprekende scènes vindt plaats op het bankje aan de Leidsegracht. In de scene komen alle thema’s uit de film samen: tienerjaren, verliefdheid, vergankelijkheid, romantiek, en meer.

Inspiratie

Dit verdwenen-bankje-nieuwsitem inspireerde Nadav Goldstoff, creative director van bureau Brandwalk, om rond dit bankje een campagne op te zetten om aandacht te vestigen op kankeronderzoek en –preventie, en bovendien donaties te genereren. Goldstoff: “Wij wilden het publiek de mogelijkheid bieden niet alleen de strijd te steunen via donaties, maar ook persoonlijke steun zichtbaar te maken met selfies, eventueel verrijkt met een persoonlijke boodschap.” Brandwalk zocht de samenwerking met designers, programmeurs en andere mediavakgenoten en in korte tijd werden de actiewebsites www.fightfromthebench.com en www.fightfromthebench.nl online gebracht.

Fight Cancer ambassadrice Jolanda van den Berg is gefotografeerd door Jacobvanrozelaar.
Fight Cancer ambassadrice Jolanda van den Berg is gefotografeerd door Jacobvanrozelaar.

In het concept zijn de emoties die mensen hebben op dit soort bankjes als uitgangspunt genomen. Goldstoff: “Of het nou dit beroemde Amsterdamse bankje is, je eigen bank thuis of een bankje in Central Park; op bankjes wordt gezoend, ruzie gemaakt, ontmoet je mensen, wordt geflirt, voer je mooie gesprekken. Deze fondsenwervingscampagne roept mensen op hun selfie te nemen op dit bankje of een andere bank, waar ook ter wereld en deze met een persoonlijke boodschap te delen met de rest van de wereld. We vragen mensen ook een donatie te doen. Je kunt via de site ook een bedrag doneren zonder een selfie te delen.”

Hieronder al enkele selfies van BN’ers die aan de actie meedoen!

Ben
Ben
Nadia
Nadia
Tijl
Tijl
Elize
Elize
Howard
Howard

Fight Cancer

Er is volgens beide heren van Brandwalk een duidelijke link tussen de stichting Fight Cancer en de thematiek van de film, vandaar dat donaties hier terecht zullen komen. Fight Cancer is een jonge en eigenzinnige stichting voor jongvolwassenen (18-45) die fondsen werft voor KWF Kankerbestrijding. Onder het motto ‘Love life. Fight cancer.’ laten zij zien dat de strijd tegen kanker resultaat oplevert en inspireren zij mensen om mee te doen. De opbrengsten van Fight cancer gaan via KWF Kankerbestrijding naar wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Goede doel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

Als de Sint het land verlaat, opent NPO 3FM traditiegetrouw de Vraag Een Plaat Aan voor 3FM Serious Request. Vanaf vandaag kan iedereen dus weer een plaat aanvragen via 3fm.nl/plaat. In ruil voor een donatie draaien de G...

Media06.12.2023

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aan
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Een kind kan de toekomst bepalen: wat een kind nu ziet, neemt hij mee in het scheppen van zijn eigen wereld. UNICEF vraagt daarom vandaag aandacht voor World Children's Day: omdat alle kinderen op de wereld rechten zoude...

Online20.11.2022

World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten, en actie om de oceaan te redden te promote...

Advertising08.04.2022

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

De Atlantische Oceaan oversteken in een roeiboot is al een uitdaging op zich. Maar om dat nu midden in de winter te doen? Nou, dat is precies wat twee vrienden, Tristan Sim en Aidan Scherpbier uit Zwolle, vanaf 12 decemb...

Nieuws09.12.2021

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebos
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

1 op de 12 kinderen groeit op in armoede. Voor hen is pakjesavond vieren helemaal niet vanzelfsprekend. Nationaal Fonds Kinderhulp zorgt ervoor dat een groot deel van deze kinderen toch een cadeautje krijgt van de Sint....

Nieuws02.12.2021

Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklok
​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op d...

Media21.09.2021

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.com

Verder lezen over KWF

Collectebus wordt QR-code

De coronapandemie heeft nog een ‘slachtoffer’ geeist: de collecebus. Na meer dan 70 jaar heeft het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, beter bekend als het KWF, besloten te stoppen met de...

Nieuws24.03.2022

Collectebus wordt QR-code

KWF stuurt de analoge collectebus met pensioen
Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert KWF samen...

Online08.10.2020

Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, zoekt Nederland weer massaal de zon op. In ons enthousiasme zouden we bijna vergeten dat zonlicht ook schadelijk kan zijn. KWF Kankerbestrijding heeft een app ontwikkeld waarmee...

Mobile10.08.2020

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

In samenwerking met Pablo Lücker introduceerde Abarth vandaag de unieke ‘Scorpion Skin’ editie exclusief in Nederland. De schorpioen staat symbool voor het automerk vanwege de overeenkomsten met zijn bekende eigensc...

Automotive02.07.2018

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

KWF presenteert internationaal Dream Team

Eerder vandaag presenteerde KWF Kankerbestrijding, in samenwerking met de Amerikaanse kankerbestrijding (AACR) en Stand Up to Cancer, het eerste internationale Dream Team. Dit team van toponderzoekers uit verschillende d...

Online12.11.2013

KWF presenteert internationaal Dream Team

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

KWF Kankerbestrijding lanceert vandaag een unieke campagne op Facebook. In de hoofdrol spelen DJ Don Diablo en acteur Jan Kooijman. Doel is om op een frisse, verrassende manier een nieuw publiek wakker te schudden. KWF...

Social Media19.11.2012

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Thank life for... Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding, dat eerder deze week van start is gegaan. Fight cancer roept op om via de website en de mobiele app...

Online22.04.2011

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Dutchcowboys-blogger en Mobile Monday-teamlid Maarten Lens-FitzGerald is al weken in gevecht met kanker. Maarten noemt zijn tumor "Theo" en is inmiddels op 3/4 van zijn behandeling. Naast zijn strijd waarover hij via all...

Mobile17.08.2008

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF