Online19.11.2020

Banken zouden meer informatie moeten geven over visuele veranderingen


“Heb je een nieuw telefoonnummer, Laura? En heb je geld nodig?” Mijn ouders vragen het wel eens. Ook krijgen ze vaak e-mails over creditcards die op het punt staan om te verlopen. Ze weten meestal de eerste keer wel dat het niet klopt, maar ze vragen het toch even. Hoe meer e-mails er over het onderwerp volgen, hoe zenuwachtiger ze worden. Natuurlijk wil je niet dat je creditcard wordt afgesloten, of dat je kind in de problemen zit. Phishing, zeker als het gaat om bankgegevens, is een groot probleem. Tegelijkertijd doen banken er niet genoeg aan om duidelijkheid te scheppen.

Banken die hun apps updaten

‘U heeft een bericht, controleer uw berichtenbox”, regelmatig word je er door je bank op gewezen dat je een essentieel bericht hebt, terwijl dat helemaal niet altijd zo urgent is. Móet ik er echt op gewezen worden dat ik een bericht heb dat er werkzaamheden zijn op een nacht van 02:00 tot 04:00 uur? Ik word liever op iets anders gewezen. Banken zijn voortdurend bezig hun apps te updaten, mede daarom zijn ook die onderhoudsmomenten in de nacht. Wat ze echter verzaken te vermelden, is wat ze precies veranderen.

De afgelopen weken heb ik meerdere malen gemerkt dat mijn bank-app er anders uitzag. Ik deed een betaling bij een pin-apparaat en eerst zag het bevestigingsscherm met mijn virtuele pas er anders uit, vervolgens veranderde ook de interface van het scherm waarin ik mijn pincode invoer. Dat zijn heftige veranderingen: je zal maar op een pagina komen van een hacker, het zou zomaar kunnen, want het ziet er immers anders uit dan ik gewend ben van mijn bank.

Meer informatie

Uiteindelijk gaat het goed, maar het is toch opmerkelijk dat banken visueel grote aanpassingen doen aan hun apps, die ze vervolgens niet goed melden aan hun klanten. Klanten die er juist dit jaar, met meer phishing-aanvallen dan ooit tevoren, alert op zijn. Je moet tegenwoordig goed weten hoe de apps, de mails en de website van je bank er echt uitzien, om het verschil te kunnen blijven waarnemen van de websites van hackers.

Inmiddels weten veel mensen mede dankzij grote landelijke campagnes en het delen van berichten op social media wel dat als je kind via een onbekend nummer op WhatsApp vraagt om geld, het waarschijnlijk je kind niet is. Sowieso lijkt het me logisch dat je je ouders even belt als je om geld verlegen zit, al is het maar een tientje. Dat zijn ‘beveiligingen’ die je heel makkelijk zelf kunt invoeren. Je kunt het met je ouders afspreken, zodat ze altijd weten dat wanneer ze weer een gek appje of sms’je krijgen, ze deze in de wind kunnen slaan.

Phishing en hackers

Het wordt echter moeilijker om rekening te houden met veranderingen als banken ons zelf niet op de hoogte stellen. Elke hacker kan ING-oranje overnemen of de website van Rabobank nabouwen en het wordt ons inmiddels al steeds moeilijker gemaakt om te vertrouwen wat we dagelijks aan apps en sites voorbij zien komen.

Zeker als je in de Appie staat en je wil even snel en makkelijk contactloos betalen, dan moet je er in dat moment maar snel vanuit gaan dat het klopt wat je op je scherm ziet. Ik heb in ieder geval liever dat mijn bank me laat weten wat er visueel in de app is veranderd, of wat er A-B wordt getest, zodat ik daarop kan anticiperen. Veel interessanter dan even niets kunnen overmaken van 2 tot 4 uur ‘s nachts, toch?

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Internet bankieren

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Het blijft een dilemma: als je slachtoffer wordt van phishing, dan heb je zelf je geld weggegeven: of is dat niet zo eenvoudig te stellen?

Cybercrime21.06.2024

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en de overstap reclames voor zorgverzekeringen liggen weer een maand of tien in de ijskast. Nederlanders stappen graag over als dat betekent dat ze iets kunnen verdienen. Een...

Nieuws24.01.2024

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

Het was dit weekend groot nieuws dat ING na dik twee jaar eindelijk Google Pay zal ondersteunen. Waar ongeveer alle grote banken die ondersteuning al bieden, komt de oranje leeuw er nu nog eens mee. En misschien dat het...

Online08.01.2024

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

ING heeft een vernieuwing in het leven geroepen waardoor je niet langer je pinpasje nodig hebt wanneer je cash uit de betaalautomaat wil opnemen. Het werkt niet met contactloos betalen, al zou je dat misschien wel verwac...

Online03.07.2023

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Barclays-bank de noodklok geluid. Er is een toename van 87 procent waar het gaat om bankfraude. Maar liefst 70 procent van de bankscams vinden plaats op social media en via grote techp...

Cybercrime08.05.2023

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie

Rondom populaire tweestapsverificatie - een vorm van multi-factor authentication (MFA) - bestaat een hardnekkige mythe. Veel mensen denken namelijk dat deze extra codes via sms, verificatieapp of bankpas + cardreader vaa...

Online08.05.2023

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie